Payroller TCP Solutions verkeert in acute geldproblemen. Dat leidt tot problemen bij naar verluidt honderden flexwerkers bij ING, die hun facturen over juni nog niet betaald hebben gekregen. TCP is één van de vier partners die zulke zaken regelt voor ING. De bank zit enigszins met de situatie in de maag en is in gesprek met partners voor een oplossing.
Voor zo’n duizend tot tweeduizend flexwerkers bij ING zijn het momenteel even vervelende tijden. Dat komt door acute geldproblemen bij payroller TCP, zo schrijft het FD. Zowel freelancers als kleine detacheringsbureaus wachten nog op vergoedingen over de maand juni. Dat is natuurlijk sowieso vervelend, maar tijdens deze doorgaans dure maanden met vakanties en dergelijke nog eens extra. Tegenover de zakenkrant geeft ING te kennen aan een oplossing te werken.
De financiële problemen bij TCP zijn ontstaan na een conflict met een kredietverstrekker, die als gevolg de kredietstroom heeft stopgezet. Had TCP daar niet op in kunnen spelen? Volgens TCP zelf deed de kredietverstrekker dat maanden eerder dan aangekondigd. Het heeft ervoor gezorgd dat TCP geen facturen meer kan uitbetalen. In totaal gaat het naar verluidt al om miljoenen aan niet uitbetaalde rekeningen. Het leidt vanzelfsprekend tot onzekerheid bij de betrokkenen, iedereen heeft immers vaste lasten om te voldoen.
Vooralsnog wil ING niet aangeven garant te staan voor achterstallige betalingen. “We zijn met de relevante partijen in gesprek over de ontstane situatie”, stelt een woordvoerder van ING tegenover het FD. “Omdat deze gesprekken nog lopen, kunnen we hier helaas nog geen uitsluitsel over geven. Dit laatste geldt ook voor de facturen vanaf juli 2019.” Één van die partijen is Brainnet, een directe concurrent van TCP Solutions. ING is met Brainnet in onderhandeling of zij de dienstverlening kunnen overnemen, al is het vermoedelijk nog enkele dagen wachten op duidelijkheid.