Luchtvaartmaatschappij KLM gaat vanaf medio 2020 starten met een proef waarin ze klanten na hun vlucht een Tikkie sturen met de vraag of ze hun uitstoot willen compenseren. Volgens onderzoek van KLM is 39% van de reizigers genegen om dit te doen, maar ontbreekt nog een effectieve methode om de daad bij het woord te voegen. Tikkie - de terugbetaaldienst van ABN AMRO - moet daar verandering in brengen.
ABN AMRO verdient op zichzelf niets aan Tikkie. Toch blijkt het één van de betere cartouches die de bank heeft afgeschoten in de laatste jaren. Wat ooit begon als een dienst voor particulieren om geld terug te vragen van elkaar, groeide al snel uit tot een begrip. In zulke mate zelfs dat consumenten ook betaalverzoekdiensten van andere banken voor het gemak maar Tikkies zijn gaan noemen. Inmiddels wenden ook grote organisaties zich tot Tikkie, omdat het krijgen van een Tikkie vaak een goede aansporing tot actie blijkt.
Met het voornemen van KLM neemt de inzet van Tikkie een nieuwe vlucht. Vliegtuigmaatschappijen zoeken naar manieren om klanten te bewegen zelf ook een steentje bij te dragen aan compensatie van hun uitstoot. Dat is nu ook al mogelijk bij menig maatschappij. Compensatie is te ‘boeken’ bij de initiële boeking van het ticket, vaak door een vakje aan te vinken. Toch gebeurt dat kennelijk nog niet in grote mate.
39% heeft interesse
Vorig jaar kozen zo’n 80.000 passagiers van KLM voor de optie om uitstoot te compenseren. Uit eigen onderzoek zou echter blijken dat komend jaar 39% dit van plan is. Het voordeel van een Tikkie zou kunnen zijn dat het een hele directe manier van benaderen is. Dat is vanuit psychologisch oogpunt ook het grote succes van Tikkie. KLM mikt op medio 2020 voor de eerste verstuurde Tikkies.
Om wat voor bedragen gaat het dan, is de vraag die velen bezig zal houden? Voor een vlucht binnen Europa hooguit €2 of €3. Voor transcontinentale vluchten zou dit kunnen oplopen tot bijvoorbeeld €15. Niet geheel verrassend kan het plan op weinig positivisme rekenen vanuit de milieubeweging. Die vindt overwegend dat de gevraagde compensatie te laag is en dat vluchten überhaupt te goedkoop zijn. Het gaat meer in de richting van het geweten afkopen dan dat het zoden aan de dijk zet. Ze vrezen bovendien een gebrek aan transparantie over wat er precies gedaan wordt met de compensatiegelden en het concrete effect dat zij weten te bewerkstelligen.