In 2015 richtte ondernemer Lennart Koopmans het betaalplatform Magnius op. Dat deed hij omdat er naar eigen zeggen iets ontbrak. In plaats van te wachten op een oplossing, ging hij daar in de vorm van Magnius zelf mee aan de slag. In gesprek met Banken.nl vertelt Koopmans meer over zichzelf en over wat Magnius volgens hem bijzonder maakt.
Wat kun je vertellen over je professionele achtergrond?
Ik ben inmiddels al meer dan 18 jaar ondernemer en heb diverse bedrijven opgezet en verkocht. Mijn energie krijg ik uit het neerzetten van een concept dat een probleem oplost voor de doelgroep.
Op welk moment miste je iets in de bestaande betaalmarkt en begon je Magnius?
Voordat ik Magnius begon heb ik een redelijk grote webshop gehad. Daarnaast hadden we één van de grootste winkels in de regio Leiden en deden we sample sales met tienduizenden bezoekers. In 2016 heb ik het bedrijf verkocht. In die tijd heb ik goed nagedacht over betalingen. Dit werd wat mij betreft teveel als commodity gezien. Natuurlijk, het moet werken. Maar ik kwam erachter dat er veel meer achter betalingen zit. Daarover later meer.
Wat onderscheidt het betaalplatform van Magnius zich van andere aanbieders?
Het grote verschil met bijvoorbeeld Adyen, Mollie of Buckaroo is dat zij zelf betaaldienstverlener zijn waar wij puur alleen de technologie ervoor leveren. Onze klanten zijn banken, maar ook PSP's en bedrijven die zelf graag betaaldiensten integreren in hun dienstverlening. In deze markt hebben de meeste banken de boot gemist. Ze zijn te laat ingestapt of hebben een keuze gemaakt die niet helemaal goed is uitgepakt. Je merkt dat de meeste banken kiezen voor ‘build or buy’. Wij maken hier graag ‘build, buy or borrow’ van.
ING heeft bijvoorbeeld Payvision gekocht voor heel veel geld en Rabobank heeft zelf Omnikassa ontwikkeld. Maar niemand heeft gekozen voor de meest eenvoudige weg, namelijk ‘borrow’. In dit geval is het onze oplossing om gebruik te maken van ons white label platform op basis van een abonnement. Wij nemen alle techniek uit handen, maar we zitten niet in de money-flow. Dit betekent dat onze klant zich kan richten op dat waar ze het beste in zijn: het managen van risico, het verstrekken van krediet, maar ook wat ons betreft het faciliteren van betalingsverkeer. En daarvoor is “borrow” een moderne strategie. Samenwerking met platformleveranciers levert expertise die via Open API’s wordt ontsloten. Dit is echt Open Banking. Met ons platform maken we het banken mogelijk om digital payments aan te bieden aan alle bestaande klanten van de bank. We merken dat banken digital payments erg interessant vinden.
Op welke klantgroepen richten jullie je? En wat zijn hun ervaringen met het platform tot nu toe?
Wij werkten eerst zelf ook als PSP tot we vragen kregen van banken - maar ook van concurrerende PSP's - over ons platform. Ze zijn erg tevreden over de kracht van onze techniek en het gebruiksgemak. Daarom hebben we gekozen om zelf niet meer als PSP op te treden, maar als technische facilitator. Onze klantgroepen zijn typisch de innovatie-afdelingen van banken, fintechs en consultancybedrijven, CTO's van grote e-commercepartijen en directies van PSP's.
Bij de laatste groep zien we dat ze moeilijk afscheid kunnen nemen van de door henzelf ontwikkelde software. We merken echter dat afstappen van de eigen software vaak bevrijdend werkt. Want de meeste PSP’s zitten klem. Ze móéten mee met de ontwikkelingen in de markt en dat zijn er nogal wat. De grotere PSP’s lukt het om de technische ontwikkelingen bij te benen, maar veel andere lukt het niet, waardoor ze een roadmap hebben die gevuld is tot 2023. Dat creëert een gat tussen de vraag en het aanbod. Wij kunnen hier heel goed mee helpen. Samen met onze klanten bespreken we continu de roadmap en wat ze hierin belangrijk vinden, wij ontwikkelen razendsnel. Op dit moment is onze focusmarkt vooral Europa, maar in principe is ons platform geschikt om over heel de wereld in te zetten.
In welke mate profiteert Magnius van de invoering van PSD2?
In hoeverre profiteert iemand op dit moment van PSD2? De directive is bedacht om onder meer data-uitwisseling te faciliteren en ook de consument meer ‘in control’ te laten zijn. En hier worden ook stappen in gezet, maar het blijkt toch nog steeds een complex traject. Net als Instant Payments zal PSD2 op de betaalmarkt niet direct een game-changer zijn. Natuurlijk ontstaan er nieuwe mogelijkheden waarmee we het de consument makkelijker kunnen maken. Maar als het hier om gaat, zijn ontwikkelingen met nieuwe betaalmethoden als Apple Pay, die voldoet aan PSD2 trouwens, veel belangrijker. Wij profiteren hiervan omdat er meerdere initiatieven opstaan, die vervolgens weer het liefst bij miljoenen winkeliers moeten worden aangeboden. Wij koppelen in dit geval de PSD2-dienstverlener aan de winkeliers en daarmee aan de consument, zodat de bank of PSP dit niet zelf hoeft te ontwikkelen.
Hoe ziet jullie groeipad voor de komende jaren eruit, waar willen jullie over drie jaar staan?
We verwachten volgend jaar te groeien naar een team van vijftien tot twintig man. Onze omzet zal minimaal verdubbelen. We werken nu al met veel experts uit de markt op freelance-basis. Daarbij werken we hard aan de opzet van een internationaal partnernetwerk. Ik hoop dat we binnen drie jaar over de hele wereld tevreden klanten hebben.