Betalings- en technologiebedrijf Mastercard start met de ontwikkeling van het zogeheten Cyber Resilience Centre, vrij vertaald een centrum ter bevordering van online weerbaarheid. In dit centrum komen private en publieke partijen samen met regelgevers om het bedrijfsleven handvatten te bieden in online veiligheid. In aanloop naar de definitieve oplevering in 2021 lanceert Mastercard in het aankomende kwartaal alvast een tijdelijke variant van het expertisecentrum.
Mastercard wil bijdragen aan de ontwikkeling van preventie en risicobeperking tegen cybercriminaliteit. Veel Europese bedrijven alsmede het complete Europese betaalsysteem hebben hier volgens de Amerikaanse gigant mee te maken. De oprichting van een toegewijd expertisecentrum moet bedrijven en instituties ondersteunen in het opstellen en uitvoeren van effectief veiligheidsbeleid in de online wereld.
De economische en maatschappelijke risico’s van onvoldoende preventie tegen cybercriminaliteit zijn in omvang bijna niet te beschrijven. Bedrijven kunnen op directe wijze veel geld kwijtraken als bijvoorbeeld rekeningen gekaapt worden. Op indirecte wijze kunnen ze in de problemen raken als hun systemen door hackers ‘op slot’ worden gezet, in ruil voor losgeld. Dat staat nog los van de reputatieschade die vaak het gevolg is van een hack. Er zijn echter ook scenario’s denkbaar waarbij de maatschappij als geheel gevaar loopt. Bijvoorbeeld wanneer de controle over verkeerslichten, bruggen of waterkeringen wordt overgenomen.
Waterloo
Het Europese Cyber Resilience Centre vormt een uitbreiding op het Europese hoofdkantoor van Mastercard en wordt dus gevestigd onder toeziend oog van de Leeuw van Waterloo, nabij Brussel. Mastercard brengt in het centrum zowel cyberexperts als fysieke experts samen. Het centrum gaat samenwerken met nationale cyber intelligence centra, industriegroepen, wethandhavingsinstanties en Europese centrale banken.
In 2021 moet het centrum gereed zijn, al zegt Mastercard nog niets over of dat dan in het begin, ergens in het midden of aan het einde van het jaar is. Tot die tijd richt Mastercard een tijdelijk expertisecentrum in.