BNP Paribas heeft twee nieuwe directieleden aangetrokken voor het smaldeel Corporate & Institutional Banking in Nederland. Afgelopen februari is Peter Toutenhoofd gestart als Head of Advisory. Met ingang van april start Guido van den Brande als mede-eindverantwoordelijke van de Corporate Client Group Nederland.
Volgens BNP Paribas haalt de bank met Van den Brande en Toutenhoofd veel ervaring en een groot relevant netwerk binnen. Twee eigenschappen waarmee BNP Paribas zijn positie in het zakelijke segment verder wil versterken. “In Europa hebben we een leidende positie als Corporate & Institutional Bank. Deze willen we nu actief uitbouwen. Onze doelstelling is om naast traditioneel Corporate Banking, waar we heel sterk zijn in bijvoorbeeld Financing, Trade Finance en Cash Management, ook vaker met onze klanten te werken aan de strategische vraagstukken rond hun bedrijf”, aldus CEO Nederland Geert Lippens.
Beide heren doen voor het eerst hun intrede bij de van oorsprong Franse en eigenlijk ook een voor een deel Nederlandse bank. Van den Brande heeft inmiddels drie banken op zijn conto staan. Het grootste deel bracht hij door bij ABN AMRO, in totaal ruim veertien jaar. Daarna maakte hij de overstap naar RBS – waarvan de merknaam spoedig gaat verdwijnen – waar hij zeven jaar zou blijven. Momenteel is hij Head of Coverage Netherlands bij het Britse HSBC, tot eind deze maand dus. Van den Brande: “Ik ben blij met de kans om samen met Matijn (Van Went, Co-Head, red.) specifieke oplossingen te realiseren voor de complexe opdrachten waarmee onze klanten geconfronteerd worden. Met de slagkracht, ambitie en kwaliteit van BNP Paribas zijn wij goed gepositioneerd die oplossingen te vinden en ons marktaandeel in Nederland uit te breiden.”
Ook Toutenhoofd heeft met zeventien jaar dienst een stevig verleden bij ABN AMRO, waar hij eindigde als Executive Director van de M&A-afdeling. Nadien werkte hij voor achtereenvolgens RBS, NIBC en meest recent Rabobank, waar hij Managing Director M&A was. “BNP Paribas neemt een bijzondere plaats in op de Nederlandse markt, met haar Nederlandse roots die teruggaan tot 1863. Het ontsluiten van BNP Paribas’ wereldwijde kennis, expertise en mogelijkheden voor onze Nederlandse klanten, is een uitdaging waar ik graag mee aan de slag ga”, aldus Toutenhoofd.