Naast zijn werk als relatiemanager binnen de afdeling agri van ABN AMRO geeft Harm Meulenkamp rondleidingen op de boerderij aan kinderen uit achtergestelde wijken. Nu dat vanwege alle corona-restricties tijdelijk niet mogelijk is, is hij overgestapt op een typisch fenomeen uit de wereld van hedendaagse kinderen: vloggen. Uiteraard vanaf de boerderij.
De ontknoping van Boer Zoekt Vrouw is inmiddels achter de rug en dus moet Nederland het weer een tijdje zonder beelden van de boerderij doen. Gelukkig is daar Harm Meulenkamp, klantadviseur agri Noord Nederland bij ABN AMRO. Vanaf de boerderij maakt hij vlogs voor groepen kinderen, die normaal gesproken zelf de boerderij zouden bezoeken maar dat nu niet kunnen omdat groepsactiviteiten verboden zijn.
“De helft van mijn team is naast relatiemanager, ook boer. Zelf heb ik bijvoorbeeld een agrarische opleiding gevolgd en help ik een vriend regelmatig op zijn boerderij”, vertelt Meulenkamp op de website van ABN AMRO. “Door deze ervaring kunnen mijn collega’s en ik ook rondleidingen geven op boerderijen aan scholieren uit achterstandsituaties. Dit is erg belangrijk voor het welzijn en de educatie van de kinderen.”
Een hardnekkig cliché luidt dat kinderen uit de stad denken dat melk uit de fabriek komt in plaats van uit de koe. Of dat waar is of niet, Meulenkamp vindt het in elk geval belangrijk dat kinderen meer inzicht krijgen in wat er dagelijks allemaal op en rond een boerderij gebeurt. “We geven kinderen les over allerlei onderwerpen: weidevogels, koeien, schapen, boter maken of hoe werkt een boerderij. De kinderen leren waar voedsel vandaan komt en hoe het nou eigenlijk geproduceerd wordt.”
Het educatieprogramma rond kinderen en boerderijen is een initiatief van ABN AMRO Foundation, de maatschappelijke tak van de bank. Recent speelde de foundation een belangrijke rol in de voorziening van 2.000 laptops aan kinderen uit achterstandsgezinnen om ook thuis onderwijs te kunnen blijven volgen.