Bux opent zijn virtuele deuren op twee nieuwe Europese markten, namelijk Duitsland en Oostenrijk. Meer specifiek gaat het hierbij om de lancering van Bux Zero, een commissievrije app voor beleggen.
Het was al een tijdje mogelijk om via Bux Zero aandelen te verhandelen van respectievelijk de Duitse en de Oostenrijkse beurs. Dat was wellicht een teken aan de wand, want niet veel later is Bux Zero beschikbaar in beide landen. De app richt zich specifiek op jongeren, wat terug te zien is in het ontwerp van de interface en aan de vlotte toon van communiceren in de app.
Alternatief voor sparen
Volgens oprichter Nick Bortot zullen Europese jongeren de komende jaren massaal gaan overstappen naar neobrokers. Enerzijds omdat sparen niet of nauwelijks loont en beleggen de enige reële manier lijkt om toch vermogen op te bouwen en anderzijds omdat veel jongeren inmiddels bekend zijn met mobiel bankieren en het vanaf daar een relatief kleine stap is naar mobiel beleggen.
“Met de introductie van BUX Zero in Duitsland en Oostenrijk bieden we de nieuwe generatie beleggers een eenvoudige en betaalbare manier om meer met hun geld te doen”, aldus Bortot. De afgelopen maanden waren voor beginnende beleggers een uitstekend moment om in te stappen, nadat de beurzen aan het begin van de coronacrisis onderuit gingen. Sindsdien is het beheerd vermogen toegenomen met een factor drie. En met de opening in Duitsland en Oostenrijk zal dat vermoedelijk rap verder toenemen.
Commissievrij?
Bux presenteert zich als mogelijkheid voor commissievrij beleggen. Waar meestal iets van transactiekosten moeten worden betaald is dat bij Bux Zero niet het geval. Daar komt in de nabije toekomst licht verandering in. Twee typen orders – marktorders en limietorders – zullen dan betaald worden, maar er zal een ‘basic order’ beschikbaar komen die commissievrij blijft. Het kenmerk van een basic order is dat deze op een vast tijdstip op de dag wordt uitgevoerd. Voor wie acuut wil reageren op beursbewegingen zal deze optie dus minder aantrekkelijk zijn.
De uitbreiding naar de twee grootste Duitstalige landen is dan net achter de rug, maar ondertussen werkt men hard aan de toetreding op een nieuwe grote markt. Frankrijk is het volgende doelwit. Vanaf deze zomer moet Bux Zero ook daar beschikbaar zijn.