'Jongeren stappen de komende jaren massaal over naar neobrokers'
Online beleggingsplatform BUX wil jongeren meer aan het beleggen krijgen. Dat is momenteel namelijk vooral nog iets wat oudere generaties doen. In een interview met Banken.nl legt BUX-oprichter Nick Bortot uit waarom hij BUX gestart is hoe de ‘neobroker’ jongeren wil bereiken.
Nick, met welke reden en met welk uitgangspunt ben je BUX gestart?
Door de jaren heen was er steeds één gedachte die me bezig hield: als beleggen zo iets belangrijks is, waarom is het dan nog steeds zo ontoegankelijk, ingewikkeld en duur? Mijn eerste ideeën om de aandelenmarkt laagdrempeliger te maken begonnen ver voor de oprichting van BUX. Ik was toen 27 en was bij de start van BinckBank betrokken, waar ik uiteindelijk uitgroeide tot bestuurslid en het bedrijf hielp uitgroeien naar een half miljoen klanten. Mijn tijd bij Binck zorgde voor het besef dat het met name jongeren waren die vrij weinig wisten over beleggen.
Als je de Nederlandse jeugd in 2005 gevraagd had wat beleggen was, hadden ze je waarschijnlijk verteld – terwijl ze je glazig aan keken – dat dat iets moest zijn wat hun vader deed. Veel van onze klanten bij BinckBank waren wat ouder en belegden als hobby, iets wat ze ernaast deden. De laatste tien jaar hebben we echter een enorme ommekeer gezien in Europa. Lage rentes op spaartegoeden en een pensioenstelsel dat door vergrijzing en de flexibilisering van de arbeidsmarkt niet meer werkt, hebben van beleggen een must gemaakt in plaats van een hobby. Voor veel jonge Europeanen zal beleggen waarschijnlijk de enige rendabele manier zijn om een goede financiële toekomst op te bouwen.
Met dit toekomstbeeld in gedachten kun je je afvragen waarom niet alle jonge Europeanen spontaan aan de slag gingen. Het antwoord op die vraag is vrij eenvoudig: er waren destijds geen bedrijven die zich puur richten op de jonge generatie. Het goed bedienen van jongeren vraagt namelijk echt om een andere aanpak. Zowel qua product, qua communicatie als qua merk. Met deze zaken in mijn achterhoofd ben ik BUX begonnen. Het was mijn doel voor deze hele grote groep van jonge mensen, beleggen écht toegankelijk en hen te helpen een betere financiële toekomst voor zichzelf te realiseren
Waarom denk je dat jongere generaties minder beleggen dan oudere generaties en hoe denken jullie dat te gaan veranderen?
We zien momenteel twee trends. In de eerste plaats is beleggen tegenwoordig een van de weinige manieren om nog vermogen te vergaren en dat is een tegenstelling met voorheen. Daar zijn een aantal redenen voor. De spaarrentes zijn extreem en dat blijven ze ook nog wel even. Door de vergrijzing is ons huidige pensioenstelsel op de lange termijn niet houdbaar. Een koophuis – wat vroeger je pensioen betekende – is voor veel jonge mensen onbetaalbaar. Ten slotte zijn er tegenwoordig veel mensen die freelancen en niet profiteren van pensioenregelingen. Zij moeten zelf iets opbouwen. Ik verwacht daarom dat we ook in Europa langzaam naar een meer Amerikaanse opzet gaan, waarbij je zelf verantwoordelijk bent voor de opbouw van vermogen en pensioen.
In de tweede plaats stapt de mobiele generatie over van traditionele financiële dienstverleners naar innovatieve fintechs die tegemoet komen aan de wensen van deze generatie. Dat zijn een hoog gebruiksgemak, clean design, heldere navigatie, lage kosten en eenvoudige onboarding. Jongeren stappen niet voor niets over van traditionele banken naar ‘neobanks’. In de UK bijvoorbeeld heeft al 8% van de bevolking een rekening bij een digitale bank. Beleggen wordt dus van een ‘nice to have’ een ‘must have’, maar een neobroker was er tot vandaag niet. BUX Zero is die neo broker en het antwoord op deze behoefte: beleggen op een hele eenvoudige, begrijpelijke en goedkope manier; op de manier die jongeren gewend zijn.
Waarin onderscheidt BUX zich momenteel het meest van de gevestigde concurrentie? Hoe kijk je naar andere beleggingsapps voor instappers zoals Evi of Kendu?
Door drempels te verwijderen, zoals een ingewikkelde interface of een overgecompliceerd kostenoverzicht, zorgen we ervoor dat jongeren met beleggen aan de slag gaan. Ruim 80% van onze gebruikers belegt voor het eerst. Wel met minder vermogen dan ervaren beleggers. Als je een klein bedrag wilt beleggen, €50 of €100 bijvoorbeeld, dan slaat het nergens op om €5 of meer aan commissiekosten te betalen voor elke transactie. De opbrengsten zouden niet in verhouding zijn met de kosten. Oftewel, lage commissies geven je de mogelijkheid om kleine bedragen te investeren.
We vinden het geweldig om te zien dat er meerdere bedrijven zijn die zich op deze first-time beleggers richten en de drempel proberen te verlagen. Het is altijd onze missie geweest om de financiële wereld toegankelijker te maken en hoe meer bedrijven er zijn die dat ook proberen te doen, des te beter voor jonge Europese beleggers.
Hoe voegen jullie waarde toe voor consumenten? Verstaan jongere consumenten onder het begrip ‘waarde’ hetzelfde als ouderen of spelen er bijvoorbeeld vaker maatschappelijke factoren mee?
Met BUX Zero willen we gebruikers de mogelijkheid geven om meer met hun geld te doen, door ze op een eenvoudige, begrijpelijke en transparante manier in hun favoriete bedrijven te laten investeren, zonder commissiekosten. BUX Zero biedt hen een naadloze en soepele gebruikerservaring, waar ze een volledig marktoverzicht kunnen krijgen en geïnformeerde keuzes kunnen maken over hun investeringen.
"We willen onze gebruikers de mogelijkheid bieden om thematisch te investeren, in bedrijven die aansluiten op hun interesses en waarden."
Het doel van BUX Zero is om beleggen menselijker te maken en drempels, die normaliter jonge mensen ver weg houden, te verwijderen. Traditionele beleggingsproducten zijn vaak intimiderend, ingewikkeld en duur. Met BUX Zero willen we de gebruiker net genoeg controle geven om ze in staat te stellen echt betrokken te zijn, zonder ze te overrompelen.
Daarnaast willen we onze gebruikers de mogelijkheid bieden om thematisch te investeren. De jongere generatie wil graag investeren in bedrijven die aansluiten op hun interesses en waarden, iets wat we met BUX Zero proberen te realiseren.
Het rekenen van commissie vormt één van dé inkomstenbronnen van beleggingsinstanties. Jullie propageren commissievrij beleggen. Wat is jullie verdienmodel?
Gebruikers van BUX Zero kunnen onbeperkt en gratis transacties doen als ze straks onze ‘basic’ order gebruiken. Dit is een order die aan het eind van de dag wordt uitgevoerd. Voor het merendeel van de beleggers is dit prima. Als je voor de lange termijn belegt, maakt het niets uit of je order nu of aan het eind van de middag wordt uitgevoerd. Wil een gebruiker echter dat zijn of haar order meteen wordt uitgevoerd, dan rekenen we één euro. Overigens zullen we de basic order pas later dit jaar aanbieden. Tot die tijd zijn ook orders die meteen worden uitgevoerd gratis.
Daarnaast werken we ook toe naar een abonnement, waar gebruikers tegen een vast bedrag per maand toegang krijgen tot onbeperkte en commissievrije toegang tot alle orders. Deze maandelijkse fee zal lager zijn dan de commissie op één enkele transactie bij een traditionele broker.
BUX beweegt zich ook in de cryptohandel. Hoe kijk je naar de ontwikkelingen rond blockchain en crypto’s en hoe gaat BUX om met de risico’s van deze extreem volatiele markt?
In 2017 zagen we de interesse in de cryptovaluta markt enorm pieken, maar dit is het laatste jaar minder geworden. Desalniettemin zien we nog steeds die initiële interesse in blockchain en crypto. De markt is volwassener geworden na flinke investeringen, terwijl dit misschien niet de meeste media-aandacht krijgt. Vergelijk het met de dotcom-crash in 2000. Deze voelde destijds als een bubbel, maar nu zijn de grootste bedrijven ter wereld Apple, Facebook en Amazon. Het zou zomaar eens kunnen zijn dat we een zelfde beweging in cryptoland gaan zien. Verder heeft Crypto de interesse van de jongeren en dat is nu precies de groep waar wij ons op richten. Met andere woorden, crypto hoort gewoon in ons aanbod thuis.
Met betrekking tot risico’s zijn we proactief en zorgen we ervoor dat onze gebruikers worden geïnformeerd over de risico’s die gepaard gaan met investeren in cryptocurrency. Bij BUX bieden we een breed scala aan producten waarin onze gebruikers kunnen handelen en beleggen en volatiliteit is altijd een onderdeel van een opkomende en groeiende markt. Wij zien dat de cryptocurrency markt steeds meer volwassen wordt en denken dat dit de komende jaren alleen maar zal verbeteren.
De term neobank is inmiddels redelijk ingeburgerd. De term ‘neobroker’ nog niet zo. Hoe schat je de kans in van neobroking als volgende fintech-revolutie, na mobiel bankieren?
Je ziet inderdaad dat jongeren overgaan naar neobanks, zoals N26, Revolut en in Nederland bunq. In Engeland heeft al een derde van de millennials een neo bank als zijn of haar primaire bank. Deze neo banks hebben bankieren niet opnieuw uitgevonden. Ze brengen bankieren alleen op een manier die helemaal tegemoet komt aan hoe jongeren tegenwoordig apps gebruiken. Veelgebruikte apps als Instagram, Snapchat en WhatsApp bieden een bepaalde gebruikservaring die ook door neobanks wordt geboden. Dát is de reden waarom het gebruik van neobanking-apps een enorme vlucht neemt.
"De komende jaren zullen jongeren massaal overgaan naar neobrokers."
Precies hetzelfde gaan we zien in brokerage. De komende jaren zullen jongeren massaal overgaan naar neobrokers. En niet alleen vanwege het feit dat ze nul commissie betalen. Het gaat om een intuïtieve gebruikservaring, interface, de tone of voice en een aansprekend merk. Commissie is daar maar een stukje van.
Ik verwacht dat de overgang van traditionele brokers naar neobrokers een stuk sneller zal gaan dan de overgang naar neobanken. Tegen het wisselen van bank zien veel mensen op. Maar het wisselen van broker is een stuk eenvoudiger. Zodra je wat aandelen verkoopt, boek je je geld over naar je nieuwe broker en koopt daar weer wat nieuws. Ik zie geen reden waarom een jong iemand die nu met beleggen begint nog voor een traditionele online broker zou kiezen.