Online bank Openbank – onderdeel van Santander – verhoogt de rente op spaartegoeden tot 0,2%. Daarbij hanteert de bank geen minimum of maximum tegoed. Een leuke extra is dat Openbank 100 officiële Adidas Champions League ballen verloot onder Nederlandse klanten.
Openbank is sinds februari actief in Nederland. De Spaanse online bank – onderdeel van Santander – is enerzijds een concurrent van de gevestigde namen, maar anderzijds ook van andere online banken. En allemaal strijden ze om stukjes van dezelfde taart. Openbank doet dat onder meer via een afwijkend rentebeleid. Afwijkend in die zin dat ze fors hoger inzetten dan spaarders al een tijdje gewend zijn.
Tijdens de opening stuntte Openbank met een rente van 2%. De kleine lettertjes vertelden echter dat dit tarief maximaal zes maanden geldig was, bovendien tot een limiet van €5.000. Openbank verhoogt de vaste spaarrente nu naar 0,2%, zonder tijdslimiet of kwantitatieve eisen aan het spaartegoed. Dat percentage kan op twee manieren bekeken worden. Vanuit een ‘glas is half vol-perspectief’ is het twintig keer zo hoog als de grootbanken momenteel bieden, een fraaie manier om reclame te maken. Aan de andere kant is 0,2% nog steeds bijzonder mager en verdampt het geld vanwege inflatie.
Hoe dan ook, het tarief is linksom of rechtsom een manier om zichzelf te onderscheiden. Zo stelt ook Nicci de Haas, market director voor de Nederlandse markt: “Met deze stap versterken we onze aanwezigheid op de Nederlandse markt. We denken dat Openbank de Nederlandse consument veel te bieden heeft. We bieden een van de hoogste spaarrentes zonder maximumtegoed in combinatie met een hypermoderne, digitale service.”
Naast een bovengemiddeld hoge rente heeft Openbank nog een leuke verrassing in petto. Moederbedrijf Santander is één van de officiële sponsoren van de Champions League, het miljardencircus dat binnenkort verder gaat na een onderbreking van enkele maanden. Zodoende heeft Openbank honderd officiële Champions League ballen van Adidas te verloten onder particulieren klanten.