Online bank Knab gaat reorganiseren. In een bericht op LinkedIn legt CEO Nadine Klokke uit dat Knab op een aantal punten moeite heeft de eisen die consumenten tegenwoordig stellen aan bankieren bij te benen. Transformatie van de organisatie is daarom nodig, in het bijzonder om efficiënter te gaan werken.
Knab is één van de jongste sterren aan het firmament van de bancaire sector. De bank werd opgericht in 2012, in een tijd dat er maatschappelijk veel wrevel bestond over de gevestigde orde. Dat bleek geen verkeerde keuze, want de online bank had vanaf het begin veel tractie. In minder dan tien jaar tijd heeft de bank ruim meer dan 200.000 klanten weten te werven, mede door het verlenen van goede service. Die service verleent de bank sinds 2019 vanuit een nieuw kantoor in Amsterdam-West.
Knab opereert uitsluitend online, zonder kantorennetwerk. Vrij efficiënt in vergelijking met traditionele banken zou je zeggen. Toch blijkt het allemaal nog niet efficiënt genoeg. “We kunnen op een aantal punten de eisen die klanten in deze tijd aan bankieren stellen, niet goed bijbenen. Snelheid en daadkracht blijft daarvoor achter. Het gaat goed met Knab, maar we moeten intern dingen veranderen om efficiënter te werken”, aldus CEO Nadine Klokke in een bericht op LinkedIn.
In het bericht geeft ze aan dat zij samen met haar team de medewerkers onlangs op de hoogte heeft gesteld van op handen zijnde organisatorische vernieuwing. “Een besluit waar ik helemaal achter sta, maar het betekent helaas wel dat we afscheid nemen van een aantal fantastische collega’s. Stuk voor stuk talentvolle mensen die een waardevolle bijdrage hebben geleverd aan de plek die Knab in de bankwereld heeft veroverd. Daar bedank ik ze onwijs voor.”
Ook voor een online bank gaat het leven dus niet over rozen en wordt voortdurend een kritische blik van de top gevraagd om relevant te blijven. Binnen die strategie zal service vermoedelijk leidend blijven. “Onderscheidend vermogen zit niet in je commodity’s. Het onderscheid is hoe je met je klanten werkt, hoe je wereld eruitziet, je digitale wereld, als je dan wel menselijk contact hebt, hoe dat is. Dat moeten we vasthouden, dus we moeten ook kritisch blijven evolueren en vooral heel veel naar klanten luisteren, wat zij van ons vinden”, aldus Klokke onlangs in de podcast-serie Leaders in Finance.