Aantal klanten Knab stijgt met 38%

25 februari 2019 Banken.nl 3 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Online bank Knab heeft in 2018 ruim 60.000 nieuwe klanten mogen verwelkomen, een toename van 38%. Daarmee komt het totaal aantal klanten uit op ongeveer 226.000. Opvallend is dat meer dan de helft daarvan zakelijke klant is, overwegend zzp’ers. Om de groei in klanten aan te kunnen breidde Knab ook het personeelsbestand stevig uit en verhuisde de bank naar een nieuw en groter pand. Voor 2019 kondigt de bank diverse nieuwe voornemens aan.

In een uitermate creatieve presentatie blikt Knab terug op het voor hen succesvolle afgelopen jaar. Waar veel banken het houden bij een Excel-achtige presentatie doet Knab letterlijk een boekje open. De online bank bladert door een pop-up boek, waar in elk hoofdstuk weer nieuwe cijfers getoond worden die de groei in 2018 illustreren.

Voor Knab stond 2018 in het teken van groei. Op allerlei fronten. Zo verhuisde de bank in december van Hoofddorp naar Amsterdam. De hoofdstad heeft meerdere voordelen, maar in de eerste plaats ging het om meer ruimte. In het Adam Smith-gebouw aan de A10 beschikt de bank over 4.200 m2 kantoorruimte, 1.500 m2 meer dan in de oude situatie het geval was. En dat was ook nodig kijkend naar de stijging in het aantal medewerkers. Dat nam toe van 276 naar 365. Het aannemen van nieuwe mensen had overigens nog wel wat voeten in de aarde, zo vertelde teamleider Servicedesk Sarah Braun onlangs in een interview met Banken.nl.

Aantal klanten Knab stijgt met 38%

38% meer klanten

Aan de basis van die groeicijfers ligt natuurlijk een stijging van het aantal klanten. Knab zag daarin een toename van 38%. Vooruit, voor een kleinere bank zijn dit soort cijfers makkelijker te halen dan een bank met de omvang van ING, maar de concurrentie zit ook niet stil. Aan het einde van 2018 had Knab ruim 226.000 klanten. Zoals in de inleiding al aangehaald is daarvan een opvallend groot aandeel zakelijke klant, net iets meer dan de helft. Met name zzp’ers weten de bank goed te vinden.

Voornemens voor 2019

Het ‘nadeel’ van goed presteren in het voorbije jaar is dat de lat voor het nieuwe jaar extra hoog komt te liggen. Knab werkt daarom hard aan de ontwikkeling van het dienstenaanbod. Om bestaande klanten te behouden en weer nieuwe klanten aan te trekken.

De bank geeft aan te werken aan effectieve toepassingen binnen PSD2, door transacties te initiëren en in te zien via derde partijen. Daarbij wordt hard gewerkt aan Instant Payments, waardoor overschrijvingen binnen Nederland binnen enkele seconden verwerkt worden. Dat is overigens een project waarbij meerdere grote Nederlandse banken betrokken zijn.

Knab werkt ook aan nieuwe functionaliteiten voor mobiel bankieren, waaronder betaalverzoeken aanmaken en versturen en invoering van de IBAN-Naam Check. In 2019 mogen klanten van Knab ook rekenen op de mogelijkheid om betalingen via internetbankieren mobiel te bevestigen, zonder het gebruik van een kaartlezer of identifier. De smartphone wordt ook bij Knab steeds meer leidend.

Gerelateerd:
Zzp'ers bankieren het liefst bij Knab