ING heeft zich voor de komende twee seizoenen als hoofdsponsor verbonden aan de Vrouwen Eredivisie. De bank is het eerste bedrijf dat zich aansluit bij de hoogste Nederlandse vrouwenvoetbalcompetitie. Met zijn steun wil ING het vrouwenvoetbal in de volle breedte een zet in de rug geven: het moet normaal worden om bij voetbal ook meteen te denken aan meiden- en vrouwenvoetbal.
Komende zondag is het zover. Dan gaat de Vrouwen Eredivisie van start. Tot vorig jaar heette de hoogste Nederlandse vrouwencompetitie voor voetbal nog de Eredivisie Vrouwen, maar nu zijn er een nieuwe naam en een nieuw logo. Die moeten de geboekte progressie én de grote ambitie richting de toekomst onderstrepen. “Symbolisch maken we een nieuwe start”, aldus Kirsten van de Ven, manager vrouwenvoetbal van de KNVB. “De vrouwen staan daarbij vooraan. Zij moeten groot worden gemaakt.”
Bondscoach Sarina Wiegman geeft aan dat het niveau van de eredivisie met het jaar stijgt. Er zijn steeds betere faciliteiten, betere trainers en uiteraard ook betere speelsters. Voor de KNVB en ING is dat echter nog niet genoeg. Samen streven ze ernaar om met toekomstige partners de Vrouwen Eredivisie verder te professionaliseren. Daarbij is het volgens de twee cruciaal om een volwaardige vrouwenvoetbalcompetitie neer te zetten met media-aandacht, sponsors en bovenal de mogelijkheid voor meer vrouwen om professioneel hun sport te beoefenen.
In dit kader werd begin augustus al aangekondigd dat FOX Sports en de NOS zich voor de komende vier jaar als uitzendpartner verbinden aan de Vrouwen Eredivisie. Net zoals bij de mannen verzorgt FOX de live-uitzendingen en NOS de wekelijkse samenvattingen.
Dromen over een carrière als voetbalster
Hij legt uit dat de stap bovendien helemaal in lijn is met de eerder uitgesproken gezamenlijke ambitie met de KNVB: “Samen willen we het meiden en vrouwenvoetbal verder ontwikkelen en professionaliseren, zodat ook meiden kunnen dromen over een professionele carrière als voetbalster in Nederland. We zijn trots dat ING als eerste bedrijf in Nederland sponsor is van de Vrouwen Eredivisie.”
In februari presenteerden de KNVB en ING deze gezamenlijke ambitie om het meiden- en vrouwenvoetbal verder te integreren in de voetbalwereld. De komende vijf jaar werken de twee gezamenlijk aan een groei van 25% naar 200.000 vrouwelijke KNVB-leden en 25% meer vrouwelijk kader bij amateurclubs. Aan amateurclubs waar ING hoofdsponsor is, stelt ING bovendien de vernieuwde voorwaarde dat minimaal 25% van het sponsorbedrag wordt besteed aan meiden- en vrouwenvoetbal.
Ook vanuit de KNVB wordt uiteraard enthousiast gereageerd op ING’s nieuwe rol als hoofdsponsor. “Fantastisch dat ING haar nek durft uit te steken en meehelpt om de komende jaren de Vrouwen Eredivisie nog beter op de kaart te zetten”, aldus Van de Ven. “ING heeft al veel vaker aangetoond veel affiniteit en liefde voor het voetbal te hebben en zeker ook voor het vrouwenvoetbal. We zijn dan ook heel blij dat ING zich als eerste Nederlandse bedrijf aan de Vrouwen Eredivisie verbindt.”