iDEAL viert deze maand 15-jarig bestaan

29 oktober 2020 Banken.nl 2 min. leestijd

Het is deze maand vijftien jaar geleden dat betaalmethode iDEAL het levenslicht zag. In die periode heeft iDEAL zich opgewerkt tot een merk dat veel Nederlanders vertrouwen inboezemt en symbool staat voor een veilige transactie.Ter ere van het jubileum komt iDEAL met diverse leuke inzichten.

iDEAL is een product van Currence, de organisatie die op de achtergrond opereert en bestaat uit een collectief van Nederlandse banken. Currence is eigenaar van het merkrecht en kan licenties uitgeven aan banken en betaalingstellingen voor het gebruik van iDEAL. 

Zonder enig overdrijven is iDEAL overheersend op de Nederlandse e-commerce-markt. Uit eigen onderzoek zou blijken dat tegenwoordig 99% van de online shoppers weleens iets betaalt met iDEAL. Daar kunnen andere betaaloplossingen voorlopig niet aan tippen. Door de jaren heen heeft iDEAL zich ontwikkeld tot een baken van vertrouwen in een wereld die door veel mensen feitelijk toch moeilijk te doorgronden is. 

De sterke ontwikkeling van iDEAL houdt natuurlijk nauw verband met de opkomst van internet enerzijds en van de smartphone anderzijds. Inmiddels beschikt iDEAL (of Currence) over zoveel data dat ze daaruit van allerlei inzichten kunnen onttrekken. 

Zo winkelt een kwart van de Nederlanders het liefst vanuit bed, wat zowel via laptop, tablet als smartphone mogelijk is. Het aandeel vrouwen dat vanuit bed shopt is overigens hoger dan het percentage mannen dan dat weleens doet. Jongeren zijn helemaal een ster in online shoppen vanuit bed, voor maar liefst 60% heeft dat de voorkeur. 

In tegenstelling tot wat je misschien zou verwachten winkelt het grootste deel – bijna de helft – voornamelijk van achter een computer, ongeacht of dat een laptop of desktop is. Iets minder dan een derde gebruikt het liefst de smartphone. Hoewel niet nader gespecificeerd zijn dat waarschijnlijk de jongere generaties. 

Nog een interessant detail ter afsluiting is dat mannen ogenschijnlijk grondiger te werk gaan voor ze iets kopen via internet. Zij struinen vaker het internet af alvorens ze iets definitief bestellen (mannen 42%, vrouwen 33%). Vrouwen gaan merkbaar anders te werk door eerst allerlei producten in hun winkelmandje te stoppen en bij het afrekenen pas een selectie te maken. Vrouwen doen dat twee keer zo vaak als mannen. Jongeren doen dit weer veel vaker dan ouderen.