ABN AMRO gaat haar hoofdkantoor op de Zuidas verkopen en vervolgens terughuren. Tegelijkertijd wil de bank het grote kantoor in Amsterdam Zuid-Oost aan de Foppingadreef omvormen tot een duurzaam icoon. Uiteindelijk zullen daar vanaf 2025 de meeste medewerkers komen te zitten. Parallel aan deze huisvestingsberichten presenteerde de bank haar strategie-herziening, die topman Robert Swaak een tijdje terug al aankondigde.
De persafdeling van ABN AMRO heeft vermoedelijk een druk weekend achter de rug, in aanloop naar de dag van gisteren. De bank presenteerde namelijk meerdere grote nieuwsfeiten tegelijk. Enkele daarvan hebben betrekking op de huisvesting van de bank. ABN AMRO doet het huidige hoofdkantoor aan de Gustav Mahlerlaan op de Zuidas in de verkoop. Dat gaat via een zogeheten ‘sale and leaseback’ constructie. Eerst verkopen dus en vervolgens direct weer terughuren. Enige tijd terug deed de bank dat ook al met de zetel van de Franse private banking-activiteiten in Parijs.
De bank huurt het onderkomen volledig terug tot aan 2025. Het plan is om daarna om qua bezetting af te gaan schalen tot ongeveer de helft. Het pand blijft bovendien de formele hoofdzetel. Na 2025 zullen de meeste medewerkers komen te werken in het grote kantoor in Amsterdam Zuid-Oost – het wit betegelde pand nabij Station Amsterdam Bijlmer ArenA. Dat krijgt namelijk een grondige renovatie, die het pand ten eerste energiezuiniger moet maken en ten tweede klaar voor het ‘werken van de toekomst’.
Duurzaam icoon
De basis aan de Foppingadreef moet uitgroeien tot een ‘icoon van duurzaamheid’. Onder andere door het energieverbruik met maar liefst 75% terug te dringen. “We hopen vele anderen te inspireren met dit icoon van duurzame huisvesting, zoals we in het verleden al deden met ons circulaire paviljoen Circl”, aldus Robert Swaak. “Bovendien zal de nieuwe ‘Foppingadreef’ een inspirerende nieuwe werkplek worden voor het merendeel van onze collega’s.”
Die nieuwe werkplek wordt mede ingegeven door het voornemen om werknemers meer thuis te laten werken, iets waar men tijdens de coronacrisis grondig kennis mee heeft gemaakt. De nieuwe basis van ABN AMRO wordt een plek om ideeën uit te wisselen, collega’s te ontmoeten en over nieuwe diensten te brainstormen. En bovenal wordt het een plek waar gezondheid en welzijn vooropstaan, zo meldt de bank.
Strategie-herziening
De afgelopen maanden zijn Swaak en zijn team bovendien druk bezig geweest met de vraag hoe de bank er in de toekomst uit moet komen te zien. Dat komt in het kort neer op een bank met een gematigd risicoprofiel, die vooral actief is in Nederland en Noord-West Europa en die voorkeurspartner is van klanten als het gaat om verduurzaming. Zelf spreekt men ook de wens uit een ‘persoonlijke bank in de digitale tijd’ te willen zijn.
“Onze strategische pijlers – klantbeleving, duurzaamheid en bank van de toekomst – geven richting aan onze purpose ‘Banking for better, for generations to come’”, licht Swaak toe. “Met ons sterke merk en aantrekkelijke marktposities in alle segmenten hebben we een stevig fundament. Onze strategie-review geeft ons nu een duidelijk profiel en focus. De in augustus aangekondigde afbouw van de CIB non-core portefeuille was een eerste stap.”
De zakelijke tak kwam de afgelopen jaren regelmatig in het nieuws en zelden vanwege positieve klappers. De perceptie is dat het onderdeel teveel risico nam en te weinig geld verdiende. Daarvoor in de plaats wil ABN AMRO zich met verhoogde inzet gaan richten op groei binnen preferred banking en vermogende particulieren en middelgrote tot grote ondernemingen. Daarbij wil men leidende posities in hypothekenland en in het mkb verder uitbouwen, alsmede “in Noordwest Europa onze Nederlandse expertise in de transitiethema’s energie, digitaal en mobiliteit inzetten om in bepaalde nichemarkten een top 3 positie te behalen.”
€700 miljoen kostenbesparing
ABN AMRO wil €300 miljoen investeren in deze veranderingen. Dat bedrag moet zich terugverdienen onder andere door minder geld kwijt te zijn aan personeel. De verwachting is dat er de komende vier jaar 2.700 arbeidsplaatsen zullen verdwijnen, onder meer door de sluiting van fysieke filialen. Swaak verwacht dat een significant deel van die 2.700 banen via natuurlijk verloop zal verdwijnen. Als alles uitpakt zoals gepland, dan heeft ABN AMRO in 2024 jaarlijks €700 miljoen minder kosten.
Ondanks een waslijst aan concrete maatregelen kreeg de bank gisteren niet meteen de handen op elkaar van beleggers. Op de beurs was ABN AMRO met stip de grootste daler van de dag.