ABN AMRO verliest $200 miljoen door problemen bij Amerikaanse zakelijke klant
ABN AMRO moet $200 miljoen verlies boeken vanwege de slechte prestaties van een klant van de Amerikaanse tak van ABN AMRO Clearing. Deze klant was niet in staat om aan de minimumvereisten voor risico- en margedekking te voldoen, zo laat ABN AMRO weten. Dit was het gevolg van sterk toegenomen volatiliteit op de beurzen door de angst voor het coronavirus.
Het is niet duidelijk om welke partij het specifiek gaat, daarover rept ABN AMRO met geen woord. Wel is duidelijk dat de klant actief is in de handel van Amerikaanse opties en futures. Zeker nu de beurzen heftig op en neer bewegen door de coronacrisis kan het zomaar alles of niets zijn. Voor de klant in kwestie werd het niets, zo bleek. “Als gevolg van extreme stress en ontwrichting op Amerikaanse markten was deze klant niet in staat om aan de minimumvereisten voor risico- en margedekking te voldoen.”
Om nog meer schade te voorkomen besloot ABN AMRO Clearing om alle posities van deze klant te sluiten. Daarmee is de put gedempt, maar het kalf dat verdronken is heeft wel een prijskaartje van $200 miljoen om zijn nek hangen. Volgens berichtgeving van de bank wordt de impact daarvan opgenomen in de cijfers over het eerste kwartaal van 2020.
Het nieuws over het verlies werd verstuurd rond 8.00 gistermorgen, een uur voordat de Nederlandse beurs opende. Sinds vorige week was ABN AMRO bezig aan een sterke remonte na de val die de koers maakte in de eerste dagen van de coronacrisis. Het nieuws over het verlies leidde vanzelfsprekend tot ongenoegen bij beleggers.