Over vijf jaar is er voor hypotheekadviseurs meer balans in de verhouding tussen advies over nieuwe aanvragen en het beheer van bestaande klanten. Momenteel schiet de slinger nog vooral uit naar nieuwe aanvragen. Die verwachting leefde bij meer dan tweederde van de aanwezigen bij het onlangs gehouden NN webinar Hypotheken in Perspectief.
Het aantal hypotheekaanvragen blijft wonderwel op peil in wat toch beschouwd mag worden als een onzekere periode. Sterker nog, alles wijst erop dat de hypotheekmarkt afstevent op een recordjaar, waarin zowel starters, doorstromers als oversluiters hun steentje bijdragen. Economen die aan het begin van de coronacrisis in maart de verwachting uitspraken dat huizenprijzen nu toch wel zouden gaan dalen, hebben op hun schreden moeten terugkeren.
Mathijs Bouman – die op televisie regelmatig zijn visie geeft over economische ontwikkelingen – was één van deze economen en tevens één van de sprekers bij het webinar van Nationale-Nederlanden. “Tegen mijn verwachting in blijven de huizenprijzen maar stijgen. Maar ik blijf er toch bij: zodra de werkloosheid echt gaat toenemen, krijgt de woningmarkt het moeilijk.” Met de eerste vaccins in aantocht kan die situatie van toenemende werkloosheid hopelijk in de kiem gesmoord worden, al zullen woningzoekenden daar misschien net wat anders in staan.
Een belangrijke insteek van het webinar was hoe hypotheekadviseurs zich kunnen voorbereiden op de toekomst. Het mag nu dan misschien topdrukte zijn, het getuigt wel van heel veel positivisme om te denken dat dat altijd zo blijft. “Het is als hypotheekadviseur belangrijk om na te denken over hoe je je kunt voorbereiden op de toekomst, ondanks de drukte nu op de hypotheekmarkt. Kijk naar andere bedrijfstakken, zoals de horeca, hoe zij anticiperen op de nieuwe realiteit. En ook belangrijk: houd oog voor klanten in financiële problemen, behoed ze voor domme beslissingen”, aldus de bekende ondernemer en investeerder Annemarie van Gaal, ook één van de sprekers.
Voorbereiden op de toekomst
Een centrale vraag luidde wat de invloed van een snel veranderende wereld op middellange termijn op de hypotheekmarkt gaat hebben en daaraan gelieerd, de adviesbehoefte van consumenten. Meer dan tweederde (70%) verwacht dan een balans tussen advies voor nieuwe hypotheekaanvragen en klantbeheer. Monique Sueters, Directeur Hypotheken en Consumptief Krediet bij NN: ‘We zien nu al dat de vraag naar advies van bestaande klanten toeneemt. Blijkbaar zien adviseurs dat ook en gaan ze meer inspelen op deze klantbehoefte.’
Nationale-Nederlanden geeft aan zich samen met intermediairs te willen voorbereiden op de toekomst, wat ook mede de aanleiding was voor het webinar. “Zo willen we in 2021 ons aanbod op het gebied van duurzame producten en diensten uitbreiden. En gaan we met de komst van een nieuw systeem voor de acceptatie van hypotheekaanvragen ook belangrijke stappen maken op het gebied van digitalisering, waarmee we onze dienstverlening verder kunnen verbeteren”, aldus Sueters.