RegioBank maakt zich hard voor sociale cohesie

10 februari 2021 Banken.nl 4 min. leestijd

De coronacrisis verandert ons straatbeeld. De binnenstad loopt leeg en het leven verplaatst zich steeds meer naar de wijk. Volgens AD klagen we sinds de uitbraak van corona meer dan ooit over geluidsoverlast bij de buren. Toch is niet alles kommer en kwel in de buurt, blijkt uit onderzoek van RegioBank. Zo bleek eerder al dat consumenten zich vaker wenden tot lokale ondernemers. Nu blijkt ook dat een ruime meerderheid van de Nederlanders veel waarde hecht aan een sociaal betrokken buurt, een gevoel dat sinds de crisis gegroeid is.

In opdracht van RegioBank onderzocht Direct Research het belang van de gemeenschapszin in lokale wijken en buurten en in hoeverre de coronacrisis hierop van invloed is. Het onderzoek werd gehouden onder ruim duizend Nederlanders van 18 jaar en ouder. Zeven op de tien respondenten geven in het onderzoek aan het liefst in een buurt te wonen waar de mensen sociaal betrokken zijn. Daarbij valt op dat dorpsbewoners (75%) dit doorgaans belangrijker vinden dan stadsbewoners (65%).

Iets meer dan de helft van de Nederlanders (55%) zet zichzelf ook daadwerkelijk in als vrijwilliger, bij bijvoorbeeld de buurtvereniging of lokale sportclub. Uit het onderzoek blijkt verder dat 62% het belangrijk vindt om dichtbij vrienden en familie te wonen. Vooral de jongere generaties Gen Z (75%) en millennials (71%) hechten hier veel waarde aan.

Sinds de uitbraak van het coronavirus blijkt uit het onderzoek dat het buurtgevoel sterker is geworden. Nederlanders voelen een grotere verbondenheid met hun buurt, hechten meer waarde aan het hebben van een buurtgevoel (36%) en kijken vaker naar elkaar om (33%). Vooral de leeftijdscategorie van 18 tot 24 jarigen laat een opvallende interesse in het buurtgevoel zien. Bijna de helft van deze doelgroep geeft aan de sociale rol van onder andere sportverenigingen in de buurt meer te waarderen.

Banken verantwoordelijk voor bestrijding eenzaamheid?

Van de ondervraagden vindt 72% het tevens belangrijk dat de gemeenschap de handen ineenslaat om de eenzaamheid in de buurt te verminderen. Bovendien wil 67% dat de gemeenschap geld beschikbaar stelt voor lokale initiatieven die de saamhorigheid bevorderen en eenzaamheid tegengaan. Een derde van deze groep ziet in deze financiering een rol weggelegd voor banken. Juist hier speelt RegioBank op in.

Vorig jaar richtte de bank in samenwerking met het Oranje Fonds het VoordeBuurt Fonds op. Via dit fonds ondersteunt RegioBank lokale initiatieven die de betrokkenheid tussen mensen vergroten. Dit gebeurt niet alleen met geld, ook helpen de ‘Zelfstandig Adviseurs’ van de bank met advies en organisatie. Zo heeft het fonds bijvoorbeeld bijgedragen aan de ‘digitale bijspijkercurus’ voor senioren uit Bergen en werd er ruim €4000 opgehaald voor een nieuwe koelbus voor Voedselbank De Bevelanden.

“We zijn supertrots aan te kondigen dat de eerste projecten zijn gehonoreerd door ons fonds. En goed voorbeeld doet hopelijk goed volgen.”

De bank lanceerde deze week ook de ‘Buurtzaam’-campagne. Een term die de bank zelf in het leven heeft geroepen om het belang van een leefbare buurt, zowel sociaal als economisch, blijvend op de kaart te zetten. Onder deze noemer stelt de RegioBank onder andere plaats te nemen in de nationale coalitie ‘Eén tegen Eenzaamheid’ en geeft daarnaast gastlessen over financiën op lokale basisscholen.

RegioBank-directeur Rein Wispelweij stelt met betrekking tot de campagne dat de bank al honderd jaar bekend staat als de bank dichtbij. “Niet alleen met geld, ook met advies en organisatie krijgen we steeds meer leven in de buurt. De buurtzaamheidsgedachte ligt in het verlengde hiervan. Onze Zelfstandig Adviseurs maken zich er door het hele land hard voor. We zijn dan ook supertrots aan te kondigen dat de eerste projecten zijn gehonoreerd door ons fonds. Een goed voorbeeld doet hopelijk goed volgen.”

Banken claimen al vanaf het begin van de coronacrisis dat zij dit keer niet onderdeel zijn van het probleem, maar onderdeel van de oplossing. RegioBank laat hierbij zien dat de oplossing breder ligt dan financiële steun aan bedrijven alleen en dat banken ook kunnen bijdragen aan het bestrijden van sociale problemen. Nog een paar van dit soort initiatieven en wellicht maken de donkere, winterse ‘lockdown-dagen’ sneller dan we denken plaats voor zonnigere dagen. Nog even geduld, de lente komt eraan!