The RepTrak Company onderzoekt jaarlijks de reputatie van de dertig grootste bedrijven van Nederland, op basis van omzet. Vanuit de bancaire sector komen Rabobank en ING komen goed uit de verf in de reputatieranking.
Het onderzoeksbureau beoordeelde hoe bedrijven presteren op emotionele aspecten (zoals aanzien en vertrouwen) en rationale aspecten van reputatie (waaronder producten & diensten, governance en burgerschap). Vervolgens wordt bekeken hoe de scores zich vertalen in gedrag; zoals bereidheid om producten van het bedrijf te kopen, voor het bedrijf te werken of in het bedrijf te investeren.
Rabo en ING in de top tien
In de meest actuele editie van de reputatieranglijst, hebben ING en Rabobank in de categorie 18 tot 34 jarigen een top-10 positie weten te bemachtigen. In de algehele ranking zijn Rabobank en ING terug te vinden op respectievelijk de elfde en negentiende plek.
Philips scoort in de categorie 18 tot 34 jarigen het best, gevolgd door Friesland Campina, Heineken, PostNL en ING. Rabobank komt net tekort voor een top 5 notering en eindigt dit jaar op de zesde plek. ABN Amro scoort van de banken het laagst; de bank is terug te vinden op de veertiende plek. Ondanks het verschil in de ranglijst scoren de banken alle drie een score van ‘strong’ (70-79 punten).
Thomas McNeill, vice-president van The RepTrak Company Benelux, feliciteert ING met zijn goede notering. Volgens McNeill scoort de bank vooral goed onder 18 tot 34 jarigen (millennials en Generatie Z), vanwege zijn innovatieve digitale producten en diensten. De rol van ING als werkgever en de invloed van de bank op de samenleving worden door de doelgroep ook als positief beoordeeld.