Naast Casual Friday bestaat er nu ook de zogeheten ‘Zoom-free Friday’. HSBC introduceert het vrijdagmiddag-initiatief voor zijn Britse personeel om de werkstress – mede veroorzaakt door de eindeloze virtual meetings – te verminderen.
De Britse zakenbank heeft een taskforce opgesteld, die zich bezig houdt met de vraag hoe werknemers het beste thuis kunnen werken gedurende de coronacrisis. Het testen van de Zoom-ban is hier een gevolg van, omdat blijkt dat werknemers door het overmatig gebruik van virtuele communicatiekanalen – zoals Zoom, Google Meet en Microsoft Teams – oververmoeid raken, meer stress ervaren en sneller in een burnout terecht komen.
Overigens is HSBC niet de eerste bank die met een dergelijk initiatief komt. Citi-CEO Jane Fraser opperde het idee al eerder. In een memo aan de werknemers, schreef Fraser dat de scheidslijn tussen werk en thuis steeds verder vervaagt. “De meedogenloosheid van de pandemische werkdag heeft een negatieve invloed op ons welzijn. Dit is simpelweg niet duurzaam.”
Permanent thuiswerken?
Nu het einde van de coronacrisis in zicht lijkt te komen, staan veel bedrijven voor de vraag in hoeverre thuiswerken de norm blijft. Onlangs besloot HSBC om 1.200 callcenter medewerkers een contract aan te bieden om permanent thuis te werken. De bank heeft de medewerkers een onkostenvergoeding van 300 pond in het vooruitzicht gesteld om de kosten voor thuiswerken te dekken. Het is nog onbekend wat de Britse bank van plan is met zijn overige afdelingen.