Contactloos betalen is dankzij de coronacrisis (nog meer) het nieuwe normaal geworden, en daar voelen Nederlanders zich prima bij. Zo blijkt uit het 2021 mkb-retailers onderzoek van Visa, gehouden onder 1.000 Nederlanders. Maar liefst tweederde van de Nederlanders (66%) heeft het gevoel dat contactloos betalen veilig is. Volgens het betalingstechnologiebedrijf maakt het nieuwe hygiënische bewijszijn van mensen sinds Covid-19, het nut van innovatieve betaalmethode onmiskenbaar.
Tevens blijkt uit het onderzoek dat bijna de helft van de Nederlanders (46%) openstaat voor het adopteren van nieuwe betaalmethodes. Desondanks lijkt de cashloze maatschappij nog ver weg. De helft van de respondenten wil namelijk niet dat contact geld volledig verdwijnt in de aankomende vijf jaar.
Bovendien maakt meer dan een kwart (27%) zich weleens zorgen over de veiligheid van zijn betalingen. Met name over contactloze betalingen met bankpas (44%) en mobiel (42%) zijn mensen soms nog wel eens bezorgd. De zorgen over de veiligheid van creditcard zijn daarentegen veel kleiner (19%).
Volgens Jos van de Kerkhof, Country Manager bij Visa in Nederland, lopen Nederlanders traditiegetrouw voorop wat betreft de adoptie van nieuwe betaalmethoden, maar is men tegelijkertijd behoedzaam over de veiligheid van digitale betalingen. “Hoewel de beveiliging van betalingen voortdurend worden verbeterd, is het nooit verkeerd om alert te blijven.”
“Zowel veiligheid als gemak zijn de belangrijkste pijlers voor moderne betaalmethode. We hoeven ook niet binnen nu en vijf jaar naar een volledig cashloze samenleving: de technologie blijft zich op alle fronten ontwikkelen, maar traditionele betaalmethoden blijven daarnaast bestaan.”
Cashloze samenleving nog niet de realiteit
Visa constateert tevens dat het aantal e-commercebetalingen fors toenam tijdens de twee lockdowns. “Het overgaan van retailers op andere betaalopties dan cash, is noodzakelijk. Nederlanders waren vóór corona al van het contactloos betalen. De versnelde digitalisering tijdens de pandemie werd door veel retailers goed opgevangen.”
“Het is – en blijft – belangrijk dat retailers verschillende opties bieden, zodat iedereen de keuze heeft om te betalen zoals hij of zij dat wil. Ik begrijp dat retailers met de tijd mee willen en moeten gaan, maar de hoeveelheid aan nieuwe betaalmethoden hoeft niet de standaard te worden. Een cashloze samenleving is nog niet de realiteit”, sluit Van de Kerkhof af.
Lees ook: Visa maakt Superbowl volledig cashloos