Handelsbanken heeft de resultaten over het eerste halfjaar van 2021 bekendgemaakt. In vergelijking met het eerste halfjaar van 2020 (€49 miljoen) steeg de omzet van de bank met 15% naar €56,6 miljoen. Tegelijkertijd daalden de kosten met ruim 2% naar €34,2 miljoen.
Tevens bericht de ‘relatiebank’ dat het operationele resultaat in het eerste halfjaar van 2021 met maar liefst 60% is toegenomen tot €22,5 miljoen (€14,1 miljoen ten opzichte van het eerste halfjaar in 2020); de kredietportefeuille gestegen is met 16% naar €6,530 miljard; spaargelden en deposito’s toegenomen zijn met 58% tot €2,508 miljard en het gemiddeld aantal werknemers gegroeid is met 4% naar 336 fte’s.
Volgens Roland van Pooij, CEO van Handelsbanken Nederland, waren de eerste zes maanden van 2021, kijkend naar de resultaten van de bank in Nederland, het beste halfjaar ooit. “De rentebaten en de fee- en commissie-inkomsten zijn gegroeid. Ook de kredietverlening aan particulieren en bedrijven, het volume aan spaargelden en deposito’s en het beheerd vermogen bij onze dochter Optimix Vermogensbeheer zijn verder gestegen.”
“In onze dienstverlening hebben we een duidelijke focus aangebracht op hypotheken, vastgoedfinancieringen en vermogensbeheer. Dit sluit goed aan bij de vraag van onze klanten naar persoonlijk relatiebankieren. We zien hier veel potentie voor verdere groei.”
Klantvriendelijkheid
Handelsbanken Nederland is onderdeel van de Handelsbanken Groep. Naast Nederland heeft de bank Zweden, Denemarken, Noorwegen, Finland en het Verenigd Koninkrijk als thuismarkten. De bank hanteert een conservatief risicoprofiel waardoor het over een sterke kapitaalpositie beschikt en consistent lage kredietverliezen heeft.
Handelsbanken Nederland is al geruime tijd bezig met een opmars in Nederland en volgens de bank zelf speelt klanttevredenheid daarbij een grote rol. Vorig jaar werd de relatiebank door zijn eigen klanten voor het achtste jaar op rij uitgeroepen tot de meest klantvriendelijke bank in Nederland.