De (financiële) arbeidsmarkt verandert: door centralisatie en automatisering verdwijnen steeds meer functies en werkgevers hebben steeds meer behoefte aan allround personeel. Tegelijkertijd wordt de arbeiderspool waaruit bedrijven vissen steeds kleiner. Hoe speel je daar als detacheerder op in? Banken.nl sprak hierover met Niek Bleumink (mede-eigenaar en algemeen directeur) en Donny de Vos (mede-oprichter en directeur recruitment) van B&P Professionals.
Ondanks de snel veranderde arbeidsmarkt zijn de heren het in ieder geval over één ding eens: mensen blijven altijd nodig. Financieel dienstverleners zoeken alleen naar andere type bankiers. “Het is tegenwoordig veel algemener”, legt De Vos uit. “De bankensector is volop in beweging, waardoor werknemers zich snel moeten aanpassen en dat vraagt andere skills. Het standaardtype bankier – de specialist die al twintig jaar hetzelfde werk verricht – verdwijnt. Men zoekt juist breed inzetbare professionals die flexibel zijn en zich makkelijk kunnen aanpassen in een steeds sneller veranderende werkomgeving.”
Het valt Bleumink en De Vos daarbij op dat de perfecte kandidaat steeds minder vaak voorkomt. “Iedereen wil een hbo’er met drie jaar werkervaring, maar die zijn er nauwelijks”, legt Bleumink uit. Volgens hem wordt er daardoor veel meer gekeken naar competenties. Als mensen bijvoorbeeld niet de juiste ervaring hebben, maar wel de competenties, dan zijn ze alsnog interessant voor onze opdrachtgevers. Investeren in deze onervaren mensen doen wij dan ook graag.”
“De arbeidsmarkt is daarbij erg krap”, gaat Bleumink verder. “Je moet als detacheerder vooral investeren en aandacht hebben voor je professionals en zorgen dat je relevant voor ze blijft. Je zorgt dan dat je mensen aan je organisatie bindt, wat in deze krappe arbeidsmarkt essentieel is.”
Samen komen we verder!
De Vos geeft aan dat hij altijd streeft naar de perfecte match tussen medewerker en opdrachtgever. “Daarbij kijken we verder dan alleen iemands CV. Onze fieldmanagers zorgen voor de juiste begeleiding van onze medewerkers, zodat ze zich verder kunnen ontwikkelen, hun ambities waar kunnen maken en optimale toegevoegde waarde kunnen bieden voor onze opdrachtgevers.”
“Het hebben van een ervaren recruitmentteam is één van onze USP’s”, aldus Bleumink. “Deze ervaren recruiters zijn met hun uitgebreide en specialistische recruitmentkennis de perfecte sparringpartners voor zowel opdrachtgevers als professionals. Succesvol detacheren doen we samen met onze medewerkers en opdrachtgevers. Samen komen we verder! Dat is waar we in geloven bij B&P Professionals.”
Detacheren is mensenwerk
“Wij geloven dat gelukkige mensen productiever zijn en als mensen zich gewaardeerd voelen en op de juiste plek zitten ze het beste uit zichzelf halen. Detacheren is wat ons betreft dan ook mensenwerk pur sang. We zijn benieuwd wat jouw ambitie en intrinsieke motivatie is, waar je blij van wordt en je hart sneller van gaat kloppen.”
“Daarnaast kennen onze recruiters de specifieke sector en marktontwikkelingen goed. Zij kunnen dus precies aangeven waar kansen en mogelijkheden liggen en welke opdrachten goed zouden passen. Met ondersteuning van B&P bewandel je het pad dat het beste bij jou past om je ambities te realiseren.” Het mensenwerk heeft B&P Professionals goed onder knie, stellen de heren. “Wij bestaan zeven jaar en hebben veel werknemers in dienst die al drie tot zeven jaar bij ons over de vloer komen. De binding tussen ons en onze werknemers zorgt tevens voor een sneeuwbaleffect. Juist vanwege de krappe arbeidsmarkt moet je het heel erg hebben van mond-tot-mond reclame."
“Een goede balans zorgt voor blije mensen.”
“Als je door ons wordt bemiddeld, maak je deel uit van een hechte, loyale groep mensen bij wie je altijd terecht kunt. Wij zijn een organisatie met korte lijnen, waardoor je snel geholpen wordt. Onze aanpak is professioneel maar persoonlijk. Wij willen niet de grootste zijn, maar wel de beste. En niet te vergeten: wij vinden plezier heel erg belangrijk. Plezier in je werk, maar vooral plezier in je leven. En daar draagt plezier in je werk natuurlijk aan bij.”
De Vos legt vervolgens uit dat de werk-privé-balans van de medewerkers goed in de gaten wordt gehouden. “Wij vinden het belangrijk om intensief contact te onderhouden met al onze gedetacheerden, zowel de trainees als de ervaren professionals. We hebben regelmatig persoonlijke contactmomenten op de werklocatie om te bespreken hoe het met jou en op je werk gaat.”
Werk moet leuk zijn!
Valt het succes van B&P Professionals dan ook echt alleen maar te verklaren vanuit het stellen van de juiste vragen in het sollicitatieproces? “Nee”, antwoorden De Vos en Bleumink stellig. Ze leggen uit dat werknemers bij B&P geen nummer zijn, dat de lijntjes kort zijn en er altijd veel contact is tussen alle partijen.
“Wij maken afspraken en komen die ook echt na. Bij ons is de regel dat onze fieldmanagers minimaal elke drie weken contact hebben met onze werknemers. We verwachten daarbij dat ze ook echt een band opbouwen. Dat kan doormiddel van een kort telefoongesprek, maar ook een gezamenlijke lunchafspraak.”
“Ook stuurt B&P Professionals regelmatig pakketjes en bedankjes”, gaat Bleumink verder. Hij legt uit dat de detacheerder niet alleen op een zakelijk manier het contact warm houdt. “We organiseren om de zoveel tijd iets leuks: een online pubquiz of bingo bijvoorbeeld. Laatst hebben we ook een wandelchallenge ‘Wie het eerst in Rome aankomt’ georganiseerd. We geloven echt dat dit soort kleine dingen een groot effect heeft op de binding tussen ons en onze werknemers.”
Maatschappelijke betrokkenheid
Tot slot is ook maatschappelijk verantwoord ondernemen volgens Bleumink een sterk punt van B&P Professionals. Hij vertelt dat er bijvoorbeeld heel scherp wordt gewaakt voor elke vorm van (onbewuste) discriminatie. “Wij vinden het echt belangrijk om naar de kwaliteiten van onze (potentiële) werknemers te kijken. Je ziet dat we daardoor over een heel diverse groep professionals beschikken. Daar zijn we trots op!”
Tevens selecteert B&P Professionals één keer per jaar een goed doel waarvoor de detacheerder zich inzet. “Onze werknemers stellen allerlei initiatieven voor waaruit we kiezen”, legt Bleumink uit. “Vorig jaar was dat het thema ‘eenzame ouderen’. We hebben er toen voor gekozen om al onze werknemers twee kerstpakketten te sturen: één voor hen en één voor iemand uit hun omgeving om een hart onder de riem te steken. Dat was echt een geslaagde actie.”