‘Go your corridor’, ‘the people are going out of their roof’, 'button that good in your ears' en (wie kent hem niet) ‘that’s a different cook’. De Nederlandse taal zit vol mooie spreekwoorden en gezegdes die de vertaalslag niet helemaal overleven. Het is dan ook niet verwonderlijk dat niet elke expat de Nederlandse taal even snel machtig is. Om deze groep te helpen bij het settelen, introduceert ABN AMRO de expatquiz ‘How Dutch are you’.
In de quiz worden zes typische Nederlandse gezegdes voorgeschoteld (‘He is a raisin’, ‘for an apple and an egg’, ‘he sells cheese’, old boys raisinbread’, I would like to eat a biscuit with you’ en ‘coming home after a cold carnival’), waarna de deelnemers de betekenis moeten raden. Wie slaagt voor de quiz krijgt de eretitel cheesehead toebedeeld.
ABN AMRO gebruikt de quiz om toekomstige expats “met humor en op een laagdrempelige” manier tips mee te geven die hen helpen bij het regelen van hun financiële zaken in Nederland. Zo koppelt de bank ‘he is a raisin’ (hij is een krent) aan de Nederlandse gierigheid en het verdelen van een rekening met behulp van een Tikkie. De bank hoopt zo de internationale doelgroep te enthousiasmeren voor (de producten van) ABN AMRO.
Amsterdam populair onder expats
Het feit dat ABN AMRO zichzelf presenteert als de bank voor expats in Nederland heeft ook een strategische reden. Amsterdam alleen al verwelkomt doorgaans meer dan 40.000 immigranten per jaar, vooral uit Amerika, Engeland, Duitsland en India. Hoewel het aantal nieuwe immigranten in 2020 door de coronapandemie bleef steken op 28.500, blijkt Amsterdam onverminderd populair als expatstad.
Uit onderzoek van Bosten Consulting Group komt namelijk naar voren dat de hoofdstad de op één na populairste expatstad ter wereld is. Amsterdam is onder expats vooral in trek vanwege de dynamische startupscene en het imago van de stad als innovatiehub. De hoofdstad blijft daarmee steden als Dubai, Berlijn en New York voor.