Steeds minder uitvluchten om rekening niet te betalen

29 oktober 2021 Banken.nl 2 min. leestijd

Finance professionals zien in de afgelopen jaren steeds minder redenen waarom bedrijven hun rekeningen niet betalen. Dat blijkt uit een trendanalyse van Visma Onguard. De leverancier van order-to-cash processen voert zijn FinTech Barometer jaarlijks uit onder ruim 300 finance professionals.

Waar in 2019 bij de helft van de respondenten (51%) cashflowproblemen van hun klant noemde als reden dat hun organisatie de rekening niet betaald kreeg, is dat percentage in 2021 slechts 26%. Ook de opkomst van de cashloze maatschappij speelt een rol: in 2019 en 2021 noemde respectievelijk 31 en 9% van de finance professionals het vertrek van contanten als de reden. De grootste reden (31%) waarom rekeningen tegenwoordig niet betaald worden, heeft te maken met de economisch onzekere tijden als gevolg van de coronacrisis.

Visma noemt het opvallend dat er steeds minder redenen zijn waarom rekening niet betaald worden, omdat uit het onderzoek naar voren komt dat het “voor bedrijven niet makkelijker wordt gemaakt om rekeningen te betalen”. De onderzoekers van Visma stellen namelijk dat er steeds minder betaalmogelijkheden worden aangeboden.

In 2019 gaf maar liefst 42% van de respondenten aan dat het bedrijf waarvoor ze werken een breed scala aan online betalingsmogelijkheden biedt; in 2021 is dat teruggebracht naar 27%. Tevens gaan steeds minder bedrijven persoonlijk te werk om de rekening betaald te krijgen: in 2019 bepaalde 42% van de organisaties de betaalmogelijkheden per situatie, in 2021 is dat slechts 24%.

Klantvriendelijkheid

Visma concludeert vervolgens dat er voor leveranciers uitdagingen liggen in hun order-to-cash proces. In 2021 noemt 23% van de finance professionals te veel handmatige, inefficiënte tijdrovende processen het grootste struikelblok in het proces. Ook de juiste externe partners vinden om technologische processen te verbeteren wordt vaak (19%) genoemd.

Adriaan Kom, CCO bij Visma Onguard, is verbaasd te lezen dat er steeds minder organisaties zijn die een veelvoud aan online betalingsmogelijkheden bieden. “Als we namelijk kijken naar de ontwikkelingen in de markt, zien we daar een duidelijke behoefte. Bedrijven moeten zich realiseren dat het aanbieden van diverse betaalmogelijkheden niet alleen een manier is om facturen sneller betaald te krijgen.”

“Maar dat het ook een vorm klantvriendelijkheid is. Uiteindelijk is dat laatste het belangrijkste om een duurzame samenwerking op te bouwen. Het bieden van meerdere betaalopties is wat dat betreft een vereiste, en daar helpen wij organisaties graag bij.”