Het is alweer tien jaar geleden dat de ING Mobiel Bankieren App zijn intrede deed en inmiddels is de app (en mobiel bankieren an sich) niet meer uit het ‘online straatbeeld’ weg te denken. In de tien jaar dat de app bestaat is het aantal gebruikers gestegen naar 5,3 miljoen en wordt er dagelijks zo’n 7,1 miljoen keer ingelogd. Volgens de bank tonen de cijfers aan dat “de app voor ING-klanten al jaren het vertrekpunt is voor het doen van hun bankzaken”.
Uit cijfers van ING blijkt verder dat er wekelijks zo’n 5,3 miljoen betalingen via de app worden gedaan, het betaalverzoek zo’n 2,4 miljoen keer wordt gebruikt en er zo’n 9,5 miljoen keer met de mobiel in winkels wordt betaald. De bank verwacht dat de populariteit en het gebruik van de app de komende jaren verder zal doorzetten.
En dat geldt niet alleen onder ING-klanten. Uit de nieuwe Digitale Monitor van de bank – een onderzoek naar digitaal bankieren onder ruim 1500 Nederlanders – komt (voor het eerst) naar voren dat de meeste Nederlanders een mobiel bankieren app gebruiken voor het regelen van bankzaken (57%). Ruud van Dusschoten, CEO ING in Nederland, concludeert dan ook dat mobiel bankieren een plek in ons dagelijks leven heeft ingenomen.
Handig, gemakkelijk en snel
Uit het onderzoek blijkt verder dat de app populair is onder alle leeftijdscategorieën. De gemiddelde leeftijd van de app-gebruiker bij ING is 45 jaar. In de leeftijdscategorie 65-74 maakt zo’n 58% van de klanten gebruik van de app (vorig jaar ging dat nog om 50%). Onder de jongeren van 15-17 is het gebruik van de app het meest toegenomen ten opzichte van 2020 (+10%). 18 tot 24 jarigen maken momenteel het meest gebruik van de app (92%).
Een opwaartse trend die mogelijk te verklaren valt vanuit het positieve beeld dat mensen hebben over mobiel bankieren. Ongeveer driekwart (72%) van de gebruikers vindt de app handig, gemakkelijk en snel. Meer dan de helft (56%) van de respondenten stelt zelfs dat mobiel bankieren het doen van bankzaken leuker heeft gemaakt. Het checken van het saldo (67%), het checken van af- en bijschrijvingen (60%) en het betalen van rekeningen (53%) zijn de voornaamste redenen waarom men de app gebruikt.
Tot slot blijkt uit het onderzoek dat twee derde (65%) van de ondervraagden vindt dat mobiel bankieren ervoor zorgt dat ze meer inzicht hebben in hun financiën. “Door het snel kunnen checken van saldo en bij- en afschrijvingen hebben consumenten meer grip op hun geldzaken.” De functie ‘Kijk vooruit’ – in 2016 geïntroduceerd – is daar met 920.000 wekelijkse gebruikers een goed voorbeeld van.
Wie jarig is trakteert
ING claimt dat het succes van zijn Mobiel Bankieren App mede een succes is vanwege de feedback van zijn klanten. Om zijn gebruikers daarvoor te bedanken – en vanwege het tinnen jubileum – wil de bank trakteren. Alle 5,3 miljoen app-gebruikers ontvangen 1000 punten cadeau die besteed kunnen worden in de online ING-winkel.