Betaalapp Tikkie blijft onverminderd populair. In 2021 is er in totaal voor ruim €4,2 miljard aan Tikkies verrekend, daarmee is het record van vorig jaar (€3,4 miljard) ruimschoots gesneuveld. Het totale bedrag dat in de afgelopen 5,5 jaar via Tikkie is betaald, komt daarmee uit tot boven de €11 miljard. Overigens werd het afgelopen jaar ook de grens van 100 miljoen Tikkies gepasseerd, waarbij de waarde van een gemiddelde Tikkie iets opliep: €38,74, ruim €3 meer dan vorig jaar.
De gevolgen van de coronacrisis heeft duidelijk zijn sporen achtergelaten in het gebruik van de betaalapp van ABN AMRO. Zo beleefde Tikkie de drukste twee dagen – vrijdag 25 juni (467.000 Tikkies) en maandag 28 juni (471.000 Tikkies) – rondom het weekend dat de coronamaatregelen versoepeld werden. Daarbij moet wel worden gezegd dat ook het Nederlands elftal dat weekend zijn achtste finale op het EK speelde.
Gemiddeld gezien werden er in 2021 rond de 300.000 Tikkies verrekend. Vrijdag is daarbij de populairste Tikkie-dag: van de vijf drukste dagen uit 2021 waren er vier een vrijdag. De betaalverzoekjes werden daarnaast ook razendsnel betaald: 65% van de Tikkies binnen een uur. Daarvan werd 37% binnen 5 minuten en 20% zelfs binnen één minuut betaald.
‘Schaatsen’ in trek
De coronacrisis heeft – naast het drukste Tikkie-weekend van het jaar – ook een duidelijk effect gehad op betaalomschrijvingen. Hoewel ‘eten’ en ‘boodschappen’ nog steeds de meest voorkomende omschrijvingen zijn, laat 2021 wel een aantal opvallende stijgers en dalers zien. ‘Carnaval’ en ‘wintersport’ zijn als betaalomschrijvingen vrijwel geheel verdwenen.
Het strenge winterse weer in februari – en de daarbij behorende schaatspret – zorgde daarentegen weer voor een nieuwkomer in de lijst. Zo ontstond er een run op (tweedehands) schaatsen, waardoor er heel veel Tikkies werden verstuurd met de term ‘schaatsen’.
Zakelijk gebruik in de lift
Volgens Moreno Kensmil (hoofd Marketing van Tikkie) wordt de betaalapp steeds vaker ook voor zakelijke doeleinden gebruikt. Inmiddels gebruiken 20.000 bedrijven Tikkie en is het aantal zakelijke gebruikers sinds de zomer van 2021 met meer dan 40% gegroeid. De betaalapp verwerkte het afgelopen jaar voor zo’n €400 aan zakelijke Tikkies; een groei van circa 70% ten opzichte van 2020.
“Ook Tikkie Terug, onze cashback propositie, groeide hard. Met Tikkie Terug kunnen consumenten hun geld terug ontvangen na aankoop van een product”, legt Kensmil uit. “Dit maakt geldterugacties makkelijk en toegankelijker, omdat consumenten geen papieren kassabon meer hoeven te versturen en niet meer hoeven te wachten op hun geld.”
“En dit blijkt een succes, want we hebben dit jaar meer dan 150.000 keer geld teruggestort aan consumenten via Tikkie. We zijn trots dat Tikkie een mooie groei heeft laten zien in het afgelopen jaar. We verheugen ons al op 2022, waarin we nog meer voor onze gebruikers en klanten gaan doen”, besluit Kensmil.