Klanten van Openbank hebben in 2021 middels het Open Charity initiatief meer dan €4 miljoen gedoneerd aan goede doelen; een stijging van maar liefst 16% ten opzichte van het jaar daarvoor. In de vier jaar dat het Open Charity initiatief bestaat, hebben klanten van de online bank in totaal €13 miljoen aan goede doelen overgemaakt.
Naast de toename van het donatiebedrag, is ook het aantal gebruikers dat zich middels de app of via de betaalpas voor goede doelen inzet toegenomen. Alleen al in 2021 steeg het aantal klanten dat doneert met 17%.
De online bank werkt in totaal samen met 46 ngo’s en stichtingen die zich inzetten voor een verscheidenheid aan goede doelen, waaronder hulp aan kinderen (bijvoorbeeld Amref Flying Doctors), armoedebestrijding (De Regenboog Groep), hulp aan conflictregio’s (World Vision) en planeet en dierenwelzijn (Stichting Dierennood).
Klanten van Openbank uit Spanje, Portugal, Duitsland en Nederland kunnen zelf online de ngo of stichting selecteren waar zij zich het meest bij betrokken voelen. Klanten kunnen vervolgens een eenmalige of periodieke Open Charity overboeking doen, of het bedrag van een betaling met de Я42-betaalpas afronden naar hele euro’s en het verschil schenken naar het gekozen goede doel.
Nieuwe manier van bankieren
Openbank is een dochteronderneming van Banco Santander die in 2020 de Nederlandse markt betrad. De volledig digitale bank zet sterk in op een optimale gebruikerservaring. Klanten kunnen gebruik maken van een mobiele en een web-app. In de app zit onder meer een gratis password- en datamanager. Tevens kunnen klanten van de online bank via de app inkomsten en uitgaven categoriseren, waardoor de app ook als digitaal huishoudboekje dient.
“Wij geloven dat een verantwoorde digitale bankstrategie de nieuwe manier van bankieren is”, legde Openbank-CEO Ezequiel Szafir destijds uit. “Op basis van een modern beleggingsplatform voor alle type klanten, evenals spaar- en betaalproducten, brengen wij deze propositie naar de Nederlandse consument.”