Mollie heeft de lancering aangekondigd van Connect for Platforms. Deze betaaloplossing – ontworpen voor online SaaS- (Software as a Service) en marktplaatsplatformen – zou “de meest efficiënte en gemakkelijkste” manier zijn voor zowel grote als kleine bedrijven om betalingen te integreren, klanten te onboarden en betalingen te aanvaarden en verwerken. Omdat het systeem lokale en meertalige ondersteuning biedt, zou het ondernemers tevens moeten ondersteunen met hun Europese uitbreidingsplannen.
Connect for Platforms voorziet daarnaast in de specifieke behoeften van SaaS- en marktplaatsbedrijven door middel van een low-code integratie, die moeiteloze onboarding, verbeterde operationele efficiëntie en een snellere time-to-market mogelijk maakt. Mollie verifieert zowel de marktplaats als de verkopers met volledige KYC, waardoor er nog meer tijd wordt bespaard en de operationele werklast verminderd.
Mollie legt verder uit dat het betalingsproces wordt vereenvoudigd omdat het systeem werkt met configureerbare API’s voor het accepteren en verwerken van alle betalingen. Omdat het systeem zowel wereldwijde als lokale betaalmethoden aanbiedt, kunnen platformen hun conversie verhogen en sneller kunnen uitbreiden naar andere landen. Daarnaast maakt de functie voor gesplitste betalingen het gemakkelijk om betalingen uit het winkelmandje over verschillende verkopers te verdelen.
Marktbehoefte
Volgens Rogier Schoute (Chief Product Officer van Mollie) voorziet Connect for Platforms in een zeer belangrijke marktbehoefte: “het vereenvoudigen van betalingen in een complex ecosysteem met meerdere partijen”. “Het marktplaats-bedrijfsmodel wint snel aan populariteit en is nu toepasbaar op verschillende bedrijven, ongeacht hun grootte.”
“Of je nu een SaaS-platform bent dat boekings- en reserveringsoplossingen voor de horeca biedt, of een marktplaats die producten van honderden of duizenden verkopers aanbiedt, Connect for Platforms vereenvoudigt marktplaatsbetalingen en zorgt ervoor dat elke partij betaald krijgt wat ze verwacht en wanneer ze het verwacht. Dit stelt onze klanten in staat te concurreren met e-commerce giganten, de omzet te verhogen en ook sneller uit te breiden naar andere landen.”
De oplossing
Parkeerdienstverlener Q-Park is het eerste bedrijf dat gebruikt maakt van de nieuwe betaaloplossing. “Gezien Q-Park meer dan 3.000 parkeerfaciliteiten heeft in zeven West-Europese landen, waren we op zoek naar een betaaloplossing die ons in staat stelt zowel de acceptatie van betalingen te centraliseren, als de inkomsten toe te wijzen aan verschillende financiële entiteiten”, legt Frank Janssen (Corporate Information Manager van Q-Park) uit.
“Mollies Connect for Platforms-product bleek de oplossing. We kunnen nu meerdere wereldwijde en lokale betaalmethoden accepteren. De onboarding verliep snel en eenvoudig, en de lokale ondersteuning die we kregen was uitstekend.”