Het betalingsverkeer in Nederland is het afgelopen jaar nog verder gedigitaliseerd, hoofdzakelijk vanwege de aanhoudende digitaliseringstrend die ingezet werd gedurende de coronamaatregelen en -beperkingen. De consument betaalt aan de winkelkassa steeds vaker contactloos of met een smartphone.
Zo blijkt uit het jaarverslag van Betaalvereniging Nederland dat in 2021 slechts twee van de tien betalingen aan de kassa met cash werden afgerekend. De rest van de betalingen (80%) verliep elektronisch, met pinpas of smartphone. De Betaalvereniging geeft aan niet te verwachten dat cash binnenkort een comeback maakt, ook niet nu nagenoeg alle coronabeperkingen zijn opgeheven.
Negen van de tien pinbetalingen werd daarbij contactloos uitgevoerd. Bij een kwart van alle pinbetalingen kwam er zelfs helemaal geen pinpas aan te pas, maar werden overwegend met een smartphone uitgevoerd. Men kan dan ook stellen dat er inmiddels sprake is van een definitieve doorbraak van het betalen met een mobiel of wearable.
Daarnaast bestellen consumenten steeds meer online: zo steeg het aandeel van online bestedingen in webwinkels op de totale bestedingen in de detailhandel van 27% in 2020 naar ruim 31% in 2021. Een stijging die gepaard gaat met een verdere groei van het marktaandeel van iDeal in de e-commerce. 70% van de online aankopen werd via iDeal afgerekend; in 2019 ging het nog om 60%.
Verder blijkt uit het jaarverslag dat girale overboekingen tegenwoordig vrijwel allemaal via internetbankieren of mobiel bankieren gaan. Mobiele betaalverzoeken onder vrienden en bekenden winnen daarbij aan populariteit. Gemiddeld deden consumenten in 2021 dagelijks bijna drie miljoen overboekingen, meer dan de helft daarvan gaat via mobiel bankieren.
Allemaal digitaal?
De Betaalvereniging concludeert dan ook dat digitaal betalen en bankieren makkelijker en sneller is geworden, ook voor mensen met een mentale of lichamelijke beperking. Desondanks zijn er volgens de vereniging nog altijd mensen die moeite hebben om bij te kunnen blijven in de digitaliseringstrend. De vereniging stelde zichzelf het afgelopen jaar dan ook als doel om dagelijkse betalingen voor iedereen beschikbaar, bereikbaar en toegankelijk te houden.
Om die reden startte de Betaalvereniging het afgelopen jaar meerdere initiatieven om de voorlichting en hulp rondom digitale betaaldiensten uit te breiden. Die initiatieven hebben uiteindelijk geleid tot een ondertekening van het Convenant Contact Geld van De Nederlandsche Bank. Met dit convenant garanderen de 23 deelnemers – waaronder banken en consumenten- en winkelorganisaties – dat contant geld beschikbaar en bruikbaar blijft.
“Het samen met onze leden en stakeholders nog verder verbeteren van de beschikbaarheid, bereikbaarheid en toegankelijkheid van het steeds verder digitaliserende betalingsverkeer, blijft een speerpunt bij de activiteiten van de Betaalvereniging”, legt Gijs Boudewijn (directeur a.i. Betaalvereniging Nederland) uit. “Daarom heeft ons jaarlijkse congres voor leden en stakeholders in mei als titel ‘Allemaal digitaal?’, want hier liggen zowel kansen als uitdagingen om iedereen aan boord te houden.”