Het aantal (dollar)miljonairs is het afgelopen jaar met 7,8% gegroeid. Ook hun gezamenlijk inkomen en vermogen groeiden in 2021 met 8% dankzij de herstellende economie en aandelenmarkt. Dat blijkt uit de nieuwste editie van Capgemini’s World Wealth Report. Het consultancybureau onderzoekt jaarlijks de wereldwijde vermogensbewegingen en bijbehorende trends en invloeden op de groep van zogenoemde High Net Worth Individuals (HNWI’s); personen met een vrij belegbaar vermogen van $1 miljoen of meer.
Het World Wealth Report bestrijkt in totaal 71 landen; goed voor meer dan 98% van het wereldwijde bruto nationaal inkomen en 99% van de wereldwijde beurskapitalisatie. Voor de Capgemini 2022 Global HNW Insights Survey werden 2.973 HNWI’s ondervraagd in 24 belangrijke vermogensmarkten. Daarnaast werden er interviews en enquêtes gehouden onder meer dan 70 Wealth Management Executives in tien markten, met vertegenwoordiging van pure wealth management firma’s, banken, onafhankelijke brokers en family offices.
Uit het onderzoek komt naar voren dat Noord-Amerika zijn groeitraject voortzet en de grootste procentuele toename van zowel het aantal dollarmiljonairs (13,2%) als hun vermogen (13,8%) boekte. De groei van het aantal vermogende particulieren in Azië-Pacific was daarentegen met 4,2% matig. Deze regio – die het afgelopen decennium de groei van het aantal vermogende particulieren domineerde – viel terug naar de derde plaats op de ranglijst van snelste groeiers, één plaats lager dan Europa.
Ultra-rijken groeien het hardst
In Nederland groeide het aantal HNWI’s van 2020 tot 2021 met 9,4% (van 2019 tot 2020 was dit slechts 4,1%) tot 327.600 miljonairs. Dit zijn 28.200 meer HNWI’s dan in dezelfde periode vorig jaar. Het totale vermogen van Nederlandse miljonairs steeg met 7,4%, na een toename met 5,9% in dezelfde periode van het voorgaande jaar.
Het afgelopen jaar bestond de top vier van landen met de meeste HNWI’s uit de Verenigde Staten, Japan, Duitsland en China: samen goed voor 63,6% van de wereldwijde populatie van vermogende particulieren (een stijging van 0,7% ten opzichte van 2020). De categorie van ultra-vermogende (meer dan $30 miljoen) groeide het snelst met respectievelijk 9,6% (vermogensgroei) en 8,1% (groei aantal ultra-vermogenden).
Uit het rapport blijkt tevens dat de groeikloof tussen de verschillende vermogenscategorieën kleiner wordt. De onderzoekers van Capgemini stellen dat dit wijst op een gelijker speelveld dankzij een betere toegang tot informatie voor beleggers en de democratisering van activaklassen.
Nieuwe groepen, nieuwe eisen
Daarnaast is het opvallend dat de demografie van vermogende particulieren mee evolueert met de maatschappij: zo doen steeds meer vrouwen, LGTBQ+-personen, millennials en Gen Z’s een beroep op vermogensbeheersdiensten. Klantsegmenten die elk hun eigen waarden, voorkeuren en vereisten hebben waar niet elke vermogensbeheerder aan kan voldoen. Hierdoor stappen veel van deze HNWI’s over naar concurrenten die zich beter kunnen aanpassen of naar kleinere family offices.
De nieuwe generatie miljonairs heeft unieke klantbehoeften die vermogensbeheerders ertoe nopen hun bedrijfsstrategieën aan te passen. Om dit grotendeels onontgonnen klantensegment te ontsluiten, adviseren de Capgemini-onderzoekers dat men zich moet richten op het bieden van meer gemak, gepersonaliseerde ervaringen en het opbouwen van vertrouwen met een andere benadering (zoals samenwerking in ecosystemen, uitgebreide digitale oplossingen en meer diversiteit bij het aannemen van nieuw talent).
CCO vormt de sleutel
Om op bovenstaande trend in te spelen heeft een toenemend aantal vermogensbeheerders een nieuwe rol voor een Chief Customer Officer gecreëerd, met als doel om de klantintimiteit te bevorderen en hem/haar in het middelpunt van het vermogensbeheerproces te plaatsen. De rol is gericht op het orkestreren van zowel data als digitale voordelen in de hele organisatie om zo tegemoet te komen aan de veranderende en complexe eisen van klanten en loyaliteit te stimuleren.
Het rapport concludeert dat vermogensbeheerders – door voorrang te geven aan automatisering en datagestuurde inzichten – hypergepersonaliseerde klantervaringen kunnen bieden om tegemoet te komen aan de verwachtingen van klanten. Volgens de onderzoekers zullen CCO's een integrale rol spelen in het opbouwen van een inclusief ecosysteem voor klanten, terwijl ze ook hun adviseurscapaciteiten zullen verbeteren door middel van bruikbare data-analyses.
Op die manier kunnen bedrijven werken aan een ‘one-stop-shop’-benadering om op een gemakkelijke manier te voldoen aan alle behoeften van de klant, waarbij rekening wordt gehouden met een unieke levensstijl én voorkeuren.