Capgemini: ‘Banken moeten vaart zetten achter betaaldiensten om mkb te ondersteunen’

13 oktober 2022 Banken.nl 5 min. leestijd

Instant payments, digitaal geld, mobiele en digitale wallets, account-to-account betalingen en QR-codes – consumenten worden overal ter wereld geconfronteerd met nieuwe betaalmethoden. De dreigende recessie en toenemende inflatie, in combinatie met de huidige aanhoudende geopolitieke problemen, zorgen volgens Capgemini Invent echter voor een hele reeks aan nieuwe uitdagingen.  

In het World Payments Report 2022 beargumenteert het adviesbureau dat betaaldienstverleners de recente marktvolatiliteit – versneld door de invoering van innovatieve nieuwe digitale betalingsmethoden voor consumenten – goed hebben doorstaan. Echter, veel banken slagen er wereldwijd niet in om kleine tot middelgrote ondernemingen dezelfde ondersteuning te bieden. “Waar de B2C-betalingen tot bloei komen, wordt de B2B-waardeketen nog te vaak verwaarloosd”, aldus Capgemini.

Het rapport is gebaseerd op inzichten uit twee primaire bronnen: de Global Small and Medium Business Survey 2022 (waarin 150 respondenten deelnamen) en de Global Banking and Payments Executive Surveys and Interviews 2022 (waaraan 125 senior executives van toonaangevende banken deelnamen.

Al met al bieden de bronnen inzichten uit zeventien markten: Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Hongkong, India, Italië, Japan, Maleisië, Nederland, Singapore, Spanje, Zweden, Zwitserland, de VAE, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

Volgens het rapport blijven mkb-bedrijven, ondanks veelbelovende herstelniveaus na de pandemie, worstelen met cashflowproblemen en cash conversie-cycli, waardoor de volgende groeifase voor velen wordt belemmerd. Dit heeft geleid tot een toenemende vraag aan betaaldienstverleners om hun prioriteiten bij te stellen en de juiste instrumenten te verzamelen om het mkb te helpen nieuwe marktkansen te verkennen.

En dat is broodnodig ook. Volgens Jeroen Hölscher, Global Head van het Payments en Cards segment bij Capgemini, vormt het mkb de ruggengraat van de wereldwijde economische groei. “En toch behoren zij tot ondernemingen die het meest zijn getroffen door de recente marktvolatiliteit. Banken en aanbieders van betaaldiensten moeten hun prioriteiten bijstellen om deze ongebruikte waarde te benutten via innovatieve en ervaringsgerichte betaaldiensten.”

Composability

Hoewel de Capgemini-onderzoekers hebben berekend dat het mkb-segment wereldwijd meer dan $850 miljard waard is, wordt het mkb door de traditionele banksector nog vaak over het hoofd gezien ten gunste van grotere zakelijke rekeninghouders en de grotere retailmarkt. Als gevolg daarvan worstelen mkb-bedrijven vaak met cashflowproblemen, cyberbeveiligingsrisico’s, slechte liquiditeit en operationele inefficiënties die de bestaande ontevredenheid over de gevestigde betalingsdienstaanbieders zou aanwakkeren.

In totaal is 89% van de ondervraagde mkb-bedrijven van mening dat zij van hun primaire bank te weinig service ontvangen. Om die reden zou men een overstap overwegen naar een meer, alternatieve PayTech dienstverlener.

Volgens de onderzoekers zou een verschuiving naar een digitale betalingsprovider het mkb in staat stellen de trend te volgen die al gaande is op de consumentenmarkten. Uit het rapport blijkt bijvoorbeeld dat wereldwijde B2B-transacties in de periode 2021 tot en met 2026 naar verwachting met zo’n 10% zullen toenemen.

Om de loyaliteit van het mkb terug te winnen, adviseert Capgemini dat banken de waarde van hun platform moeten vergroten. Wat alleen mogelijk is door beperkende legacysystemen aan te pakken die de groei momenteel belemmeren.

Uit het onderzoek komt echter naar voren dat een kwart van de banken juist worstelt met een inflexibele infrastructuur, waarbij driekwart van de leidinggevenden prioriteit geeft aan de kosten om de huidige systemen draaiende te houden boven het innoveren van nieuwe waardeproposities. Wat Capgemini betreft een duidelijke belemmering voor de noodzakelijke investeringen in innovatie en flexibiliteit waar de mkb-klanten om vragen.

In plaats daarvan, adviseren de onderzoekers dat betaaldienstverleners moeten kiezen voor ‘composability’, waarmee ze bouwstenen in verschillende combinaties kunnen selecteren en verbinden om aan de eisen van de klant te voldoen. “Op die manier kunnen bedrijven hun aanbod optimaal afstemmen op de behoeften van het mkb. Dit gebeurd op basis van geharmoniseerde data, om een uniforme waardepropositie te bieden door betaaldienstverleners in staat te stellen B2B-martplaatsen voor het mkb te bouwen.

Distributed Ledger Technology

De Capgemini-onderzoekers schuiven in het rapport Distributed Ledger Technology (DLT) naar voren als cruciaal onderdeel om de sector te transformeren. Een distributed ledger is een database die over een netwerk van vele computers is verspreid, in plaats van opgeslagen op één gecentraliseerde locatie.

Hoewel veel banken en betaaldienstverleners het erover eens zouden zijn dat deze technologie de financiële sector kan veranderen, verwacht Capgemini dat de invoering ervan met voorzichtige stappen zal plaatsvinde, omdat de beperkte middelen de investeringsmogelijkheden beperken. Naarmate de markt evolueert en betaaldienstverleners deze nieuwe technologie beginnen te verkennen, schetst het rapport meerdere potentiële routes voorwaarts.

Bijna tweederde (64%) van het mkb gelooft dat DLT kan uitgroeien tot een levensvatbare aanvullende optie voor bestaande betalingsnetwerken, aangezien grensoverschrijdende B2B-transacties op de blockchain blijven groeien, naast de opmars van cryptocurrency. “DLT kan daarom worden beschouwd als een onderdeel van een strategie om deze wereldwijde en regionale betalingsnetwerken beter te ondersteunen”, besluit Capgemini.