Om de financiële gezondheid van zijn klanten te verbeteren heeft ING ‘Meer op maat’ gelanceerd; een nieuwe functie waarmee de bank zijn klanten persoonlijke tips geeft om meer controle over hun geldzaken te krijgen.
De functie analyseert saldo- en transactiedate op de betaalrekening en vertaalt dit naar persoonlijke tips, bijvoorbeeld een melding wanneer er een dubbele afschrijving heeft plaatsgevonden of tips om roodstanden weg te werken.
ING legt uit dat de Meer op maat functie in fases gelanceerd wordt. In eerste instantie wordt de functie onder slechts 10.000 klanten uitgerold. Overigens moeten klanten expliciet toestemming om van de functie gebruik te maken – toestemming die men op elk moment kan intrekken.
De bank benadrukt dat de functionaliteit standaard uit staat en dat de data niet wordt gedeeld met derden. Klanten die geen gebruik wensen te maken van de functie, hoeven daarvoor geen actie te ondernemen.
“Volgens het Nibud komt 38% van de huishoudens in Nederland moeilijk rond”, legt Japke Kaastra (manager Financial Health ING Nederland) uit. “Die mensen willen we helpen, en anderen ook. Onderzoek toont aan dat beter inzicht in uitgaven helpt om je financiële huishouding op orde te krijgen en zo schuldproblemen te voorkomen. Met Meer op maat krijgen klanten proactief tips om de beschikbare kansen te pakken en zo financieel fitter te worden.”
Meer op maat blijkt behoorlijk veelzijdig. Zo biedt de functie ING-klanten tips om te besparen, geeft het een signaal af bij een dubbele afschrijving én verstuurt het een herinnering voor het tijdig aanvragen van de zorgtoeslag.
Daarnaast worden ook relevante diensten aangeboden. Als het systeem bijvoorbeeld een salarisverhoging detecteert, dan verwijst de functie op de mogelijkheid om extra te sparen of te beleggen. De functie geeft geen financieel advies en tevens zijn de tips niet bindend. Het zijn de klanten zelf die ervoor kiezen het advies al dan niet op te volgen.