Ter ere van de nieuwe Vermeer-tentoonstelling heeft het Rijksmuseum singer-songwriter MEAU gevraagd om een speciaal nummer uit te brengen. Het resultaat ‘Als Thuis’ is geïnspireerd op verschillende werken van de zeventiende-eeuwse schilder Johannes Vermeer. Met het nummer willen MEAU – ook wel bekend van ‘Dat heb jij gedaan’ – en hoofdsponsor ING beeldende kunst met muziek verbinden.
De tentoonstelling Vermeer is tot en met 4 juni in het Rijksmuseum te bewonderen en telt in totaal 28 werken van de oude schildermeester. Als hoofdsponsor van het Rijksmuseum wilde ING muziek en Vermeer samenbrengen met het thema ‘Friends Meet Again’.
In de bijbehorende clip is onder meer te zien hoe de personages op de schilderen van Vermeer – waaronder het Melkmeisje en het Meisje met de parel – er nu uit zouden zien. De video is opgenomen in een ‘artist lounge’ waar verschillende personages van Vermeer op een natuurlijke manier in een historische en hedendaagse setting bij elkaar komen.
Jong publiek aantrekken
MEAU noemt het een grote eer dat ze het lied heeft mogen schrijven. “Ik ken het Rijksmuseum goed. Ik heb er gewerkt en mijn moeder werkt er nog steeds. Ik weet dus uit eigen ervaring hoe mooi kunst is, en wat voor emoties dat oproept bij mensen. Dat ik nu een stem mag geven aan verschillende personages van deze meester vind ik heel erg bijzonder.”
Uiteraard is het nummer niet alleen voor muzikale redenen uitgebracht. Het museum hoopt met het nummer – en bijbehorende muziekvideo – een jonger publiek te verleiden een trip naar het museum te maken.
“Kijkers krijgen van de muziekvideo een unieke en herkenbare blik op het werk en de personages van deze grootmeester”, legt Yolanda van Die (verantwoordelijk voor Brand, Marketing en Communicatie bij ING) uit. “Zo maken we kunst toegankelijk voor jongeren.”