De huidige hoge inflatie heeft ervoor gezorgd dat maar liefst tweederde (65%) van alle Nederlanders zich bewust bezighouden met hun inkomsten en uitgaven. Dat blijkt uit de Digitale Monitor van ING, waarin de bank onderzoek doet naar de belangrijkste trends in betalen en digitaal bankieren in Nederland.
Nederlanders zijn bewuster met hun eigen financiën bezig dan een jaar geleden. Ongeveer 61% geeft aan het fijn te vinden een goed overzicht te houden, waarbij veel mensen (50%) zeggen dat de prijsstijgingen en een hoger uitgavenniveau daar aanleiding toe hebben gegeven. Ook blijkt dat ongeveer 40% van de respondenten tevreden is over hun financiële situatie.
Inzicht in de financiële gesteldheid
Vooral mobiel- en internetbankieren zorgt voor een goed inzicht in de financiële gesteldheid, geeft 59% van de respondenten aan. Toch blijkt uit het onderzoek ook dat een deel van de mensen zich minder zeker voelt over hun financiële situatie in het komende jaar. Zij ervaren ook minder plezier als het gaat om het mobiel- en internetbankieren. Mogelijk komt dit doordat ze negatieve emoties van hun financiële zorgen aan het bankieren verbinden .
Volgens Jeroen Losekoot, verantwoordelijk voor dagelijkse bankzaken bij ING, is een aanzienlijk deel van de primaire, digitale klanten - wanneer de definities van de VN worden gehanteerd - “niet financieel gezond”. Gebruik van mobiel bankieren kan hierbij van pas komen, vervolgt Losekoot zijn uitleg. “Wij bieden functionaliteiten waardoor onze klanten beter inzicht en overzicht hebben in hun financiële plaatje.”
Van de respondenten die deze functionaliteiten gebruiken, is ruim twee derde bekend met de functies die de bank via digitaal bankieren aanbiedt, zoals vooruitkijken naar toekomstige afschrijvingen of het categoriseren van uitgaven. Mensen die gebruik maken van dit soort functies voelen zich vaak zekerder over hun financiële situatie voor de komende twaalf maanden.
Gemakkelijk en snel geld terugvragen
Ook blijkt uit de De Digitale Monitor dat betaalverzoeken sneller verstuurd én betaald worden. Vier op de vijf Nederlanders sturen nog op dezelfde dag van de betaaltransactie een betaalverzoek. Aan dit verzoek voldoen vier op de tien mensen direct na ontvangst en nagenoeg iedereen betaalt sowieso op dezelfde dag. Het lijkt erop dat men er snel vanaf wil zijn, zodat er geen schulden openstaan en zodat ze een beter zicht op de eigen financiën houden.
Losekoot in een reactie hierop: “Met een betaalverzoek kun je gemakkelijk en snel geld terugvragen, een rekening splitten of iemand terugbetalen. We zien dat onze klanten steeds vaker gebruik maken van een betaalverzoek.” Het aantal betaalde ING-verzoeken blijkt in 2022 met 20% te zijn gestegen ten opzichte van het jaar ervoor, aldus Losekoot.
Tot slot blijkt uit de Monitor dat 18 tot 34-jarigen betaalverzoeken het meest frequent gebruiken, één op de tien zelfs dagelijks. Dit in tegenstelling tot de 66-plussers van wie slechts één op de twintig de betaalverzoeken wekelijks gebruikt.