De acceptgiro verdwijnt, kantoren sluiten en de mobiele telefoon vormt steeds vaker het start én eindpunt van een financiële handeling. De samenleving digitaliseert in een hoog tempo en dat geldt ook voor het online betalingsverkeer. Het is echter voor lang niet iedereen even makkelijk om goed met digitale tools om te gaan.
ABN AMRO stelt van mening te zijn dat iedereen digitaal mee moet kunnen komen en ook online zelfstandig financiële beslissingen moet kunnen blijven nemen. Om die reden heeft de bank het aantal financiële zorgcoaches behoorlijk uitgebreid.
De (financiële) wereld wordt steeds digitaler en daardoor voor velen steeds gemakkelijker. Niet iedereen maakt echter even makkelijk de digitale overstap, bijvoorbeeld omdat ze veranderingen lastig vinden, de stap naar online bankieren als drempel ervaren, bang zijn om fouten te maken of simpelweg moeite hebben met digitale apparatuur an sich.
Om zijn klanten (gratis) de helpende hand te bieden staan er bij ABN AMRO inmiddels meer dan honderd speciaal opgeleide en gecertificeerd financiële zorgcoaches klaar. De financiële zorgverleners geven iedereen die hieraan behoefte heeft hulp bij dagelijkse bankzaken: van online bankieren tot het aanvragen van een machtiging of hulp bij het regelen van verzekeringen.
Vertrouwd
Het aantal financiële zorgcoaches van ABN AMRO is in de afgelopen jaren sterk gegroeid: In 2016 waren het er nog slechts zes, in 2017 waren dit er veertien en in 2019 waren er dertig actief. Tijdens corona, toen veel mensen hun bankzaken noodgedwongen vanuit huis moesten regelen, verdubbelde de bank dit aantal naar zestig en inmiddels is de grens van honderd financiële zorgcoaches gepasseerd.
“De manier waarop we onze bankzaken regelen is veranderd”, legt Gudy van der Wal (Directeur Financiële Zorgcoaches bij ABN AMRO) uit. “Terwijl we vroeger nog de deur uit gingen, regelen we onze dagelijkse bankzaken nu online. Dat is echter niet voor iedereen eenvoudig. Als bank willen we dat al onze klanten de mogelijkheden van digitaal bankieren kunnen benutten.”
“Onze financiële zorgcoaches maken hen vertrouwd met een aantal vuistregels om zo goed en veilig mogelijk online te kunnen bankieren. In aanvulling op dit extra steuntje in de rug dat onze financiële zorgcoaches bieden, helpen we klanten ook op andere manieren om hun online bankzaken goed te regelen. Bijvoorbeeld met handige hulpvideo’s, waarin zij stap voor stap op weg worden geholpen”, aldus Van der Wal.