In navolging van De Nederlandsche Bank heeft ook BNG Bank bekend gemaakt dat het de samenwerking met Centric (deels) stopt.
De bank neemt “vanwege strategische overwegingen” per 1 december 2023 de kernprocessen rondom betalingsverkeer in eigen beheer. De IT-ondersteuning van het betalingsverkeer blijft wel bij het geplaagde Centric. Het IT-bedrijf voert sinds 2007 het functioneel en technisch beheer van het betalingsverkeer uit voor BNG Bank.
Hoewel de bank laat weten tevreden te zijn over de kwaliteit van de dienstverlening van Centric, laat men weten constant in overweging te zijn welke processen – passend bij zijn vernieuwde strategie – de bank zelf kan uitvoeren en welke diensten beter aan derde partijen uitbesteed kunnen worden.
Volgens BNG Bank past de overgang van een twintigtal medewerkers in deze strategie. “Voor BNG Bank is betalingsverkeer een kernproduct: het vormt het contact en de dagelijkse verbinding met klanten.”
Ook voor Centric zou de stap naar backsourcing een strategische keuze zijn. Het IT-bedrijf zou zich namelijk volledig willen richten op het begeleiden van organisaties bij hun digitale transformatie. “Die transitie is al langer geleden ingezet en deze nieuwe stap sluit hier volledig bij aan”, aldus de bank.