Van Zwitserland tot Singapore en van Brazilië tot Bahrein – de globale wet- en regelgeving omtrent antiwitwassen is de afgelopen jaren behoorlijk veranderd. Om die reden identificeert LexisNexis in dit artikel vier belangrijke ontwikkelingen die wereldwijd de veranderingen in AML-regelgeving aanjagen.
AML-regelgeving staat niet stil
Wetten en voorschriften veranderen vaak heel geleidelijk over decennia, maar dat is zeker niet het geval geweest voor de eisen met betrekking tot het voorkomen van witwassen die wereldwijd aan bedrijven worden opgelegd.
Nieuwe regelgeving lijkt voortdurend te worden voorgesteld. Zo kondigde bijvoorbeeld de regering van Zwitserland conceptregels aan om de transparantie over beneficial ownership te verbeteren en de handhaving van sanctie-overtredingen te versterken.
Verdere regelgevende veranderingen worden verwacht in de komende maanden en jaren. De Europese Unie heeft zich met name beziggehouden met het bijwerken van haar AML-regime met een reeks richtlijnen in de afgelopen vijf jaar, en in maart 2023 heeft het Europees Parlement een verdere reeks maatregelen goedgekeurd. EU-lidstaten zullen hun eigen voorschriften moeten bijwerken om ervoor te zorgen dat ze in overeenstemming blijven.
Versterkte regelgeving
Kritiek op regelgevingskaders in sommige landen benadrukt hun gebrek aan handhaving tegen bedrijven, ondanks op papier sterke regelgeving. Dit leidde tot recente hervormingen die gericht zijn op het verbeteren van de handhavingsresultaten van toezichthouders.
Een voorbeeld is Frankrijk, dat in 2021 een Actieplan tegen Witwassen en Financiering van Terrorisme introduceerde, waarin meer bevoegdheden werden verleend aan de Financial Investigation Unit. Hierdoor behaalde Frankrijk een 93% veroordelingspercentage voor terroristische financieringszaken, wat door FATF werd geprezen.
In Duitsland leidde een groeiende achterstand van verdachte activiteitenrapporten tot het aftreden van het hoofd van de AML-autoriteit in 2022, gevolgd door de oprichting van een nieuw agentschap met onderzoeksmogelijkheden door het Ministerie van Financiën.
Als gevolg van dergelijke ontwikkelingen stegen de boetes voor vermeend witwassen en terrorismefinanciering voor bedrijven wereldwijd met 50% tot bijna 5 miljard dollar in 2022, wat de regelgevende en financiële risico's van nalevingsschendingen verhoogde.
Wereldwijde ontwikkelingen
Historisch gezien heeft de regelgeving van de Amerikaanse overheid tegen omkoping, corruptie en witwassen de meeste invloed over de hele wereld, en bedrijven liepen meer kans om door de VS te worden aangepakt dan door de regelgever van hun eigen land. Dit is niet langer het geval, en de afgelopen vijf jaar hebben grote hervormingen in regio's plaatsgevonden die traditioneel een zwakkere reputatie hadden op het gebied van AML-regelgeving en handhaving.
Zo diversifiëren veel landen in het Midden-Oosten hun economieën om minder afhankelijk te zijn van olie en gas, wat buitenlandse investeringen aantrekt. Ze hebben AML-regels herzien om risico's te beheren, zoals de VAE's strategische AML-plan in 2020 en Saoedi-Arabië ’s strengere Anti-Omkopingswet in 2021.
In Zuid-Amerika heeft Operation Car Wash de financiële criminaliteitsreputatie van Brazilië geschokt en het afgelopen decennium is hier veel aandacht voor geweest. De regering heeft haar inspanningen tegen financiële criminaliteit opgevoerd, zoals met de eerste Nationale Risicobeoordeling in 2021, wat leidde tot strengere AML-regels voor risicovolle edelmetaalsectoren.
En in Azië-Pacific groeien veel staten uit tot wereldwijde financiële centra en versterken ze hun regelgeving om risico’s van grensoverschrijdende geldstromen te beheren en buitenlandse investeringen aan te trekken.
Technologie als vereiste
Recente aankondigingen van nationale regelgevers benadrukken het groeiende belang van technologie in AML-naleving en due diligence voor wereldwijde bedrijven. Deze ontwikkeling is niet onopgemerkt gebleven, en uit de Fraud and Financial Crime Survey 2023 van Kroll blijkt dat de meeste leidinggevenden verwachten dat toezichthouders in 2023-24 strenger zullen toezien op het gebruik van technologie voor AML-naleving.
Voorbeelden van deze trend zijn onder meer de samenwerking tussen Nederlandse handhavingsinstanties en grote banken in 2020 om een transactiemonitoringsfaciliteit op te zetten, evenals het goedkeuren van een vergelijkbaar digitaal platform. Het Singaporese parlement keurde in mei 2023 door het Singaporese parlement een vergelijkbaar platform
Het volgende wat regelgevers zullen doen, is naar verwachting het opleggen van nieuwe eisen aan bedrijven om geavanceerde technologische tools te gebruiken om potentiële witwas- en financieringsactiviteiten van terrorisme te monitoren. Als gevolg hiervan investeren bedrijven in technologie die hen kan helpen vermoede risico's van witwassen te identificeren aan de hand van grote, gezaghebbende en actuele datasets, en zelfs delen van het due diligence-proces te automatiseren.
Om dieper in te gaan op opkomende regelgevende kaders voor het aanpakken van witwassen en financiering van terrorisme in landen en regio's, en te leren hoe jouw bedrijf hierop moet reageren, kun je de blogserie van LexisNexis over Anti Money Laundering volgen.