Florius heeft de introductie van de brondatacoach aangekondigd. Met de propositie wil de hypotheekverstrekker adviseurs ondersteunen bij het gebruik van brondata voor een vlottere en efficiëntere verwerking van hypotheekaanvragen.
Bij een hypotheekaanvraag zijn behoorlijk wat gegevens van de consument nodig. Veelal leveren consumenten deze aan via verschillende documenten. Maar dat kan ook anders. De gegevens kunnen namelijk ook vanuit de bron aangeleverd worden, bijvoorbeeld bij het UWV of MijnOverheid.
Uit onderzoek van HDN en De Hypotheker zou blijken dat het gebruik van brondata in de oriëntatiefase een tijdsbesparing van 25% kan opleveren. Florius erkent het potentieel van deze ontwikkeling dan ook en ziet volop mogelijkheden om adviseurs te begeleiden bij het benutten van brondata.
De zogeheten Florius brondatacoach moet adviseurs persoonlijke ondersteuning gaan bieden bij het implementeren van brondata in combinatie met consumentendataleveranciers (zoals het UWV, Belastingdienst, Calcasa en de adviespakketten).
Het gebruik van brondata biedt volgens de hypotheekverstrekker aanzienlijke voordelen voor zowel klanten als adviseurs. Enerzijds zorgt het ervoor dat klanten minder informatie hoeven aan te leveren. Anderzijds krijgen adviseurs sneller inzicht in de situatie van de klant, wat de kwaliteit van het advies dan weer ten goede komt.
Daarnaast verkort het gebruik van brondata de (lange) lijst met benodigde documenten voor een aanvraag, wat zou resulteren in een soepeler proces.
"Met de Florius brondatacoach willen we onze adviseurs voorzien van ondersteuning om optimaal gebruik te maken van brondata”, legt directeur Karin Polman uit. “Hiermee onderscheiden we ons in de markt en dragen we bij aan een versnelling van de adoptie van brondata in de keten en een verbeterde klantervaring."