ASN Bank heeft de beste positionering van alle partijen in de financiële sector. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Uitblinkers Financiële Sector’ van Multiscope onder bijna 5.000 Nederlanders.
In het onderzoek wordt de positionering van meer dan vijftig bedrijven uit de financiële sector geanalyseerd en beoordeeld, aan de hand van talrijke criteria.
De onderzoekers benadrukken dat het voor een marktleider onmogelijk is om een gehele branche te domineren op alle fronten. Bedrijven zouden er dan ook goed aan doen om een heldere positionering te kiezen, bijvoorbeeld gericht op lage prijzen, het beste product of de beste service.
Deze positionering moet voor de consument relevant, onderscheidend en geloofwaardig overkomen. “Uitblinkers zijn uniek in hun branche en winnen daarom de voorkeur”, aldus de uitleg van de Multiscope-onderzoekers.
De ondervraagde consumenten beoordeelden de onderzochte partijen op een schaal van 1 tot en met 5, op relevantie, onderscheidend vermogen en geloofwaardigheid. Al met al blijkt ASN Bank het meest relevant (4,04), onderscheidend (4,08) én geloofwaardig (4,15) en heeft daardoor de beste positionering (4,09) – een aanzienlijk hogere score dan de gemiddelde score van een 3,53.
De top vijf wordt gecomplementeerd met RegioBank (3,98), De Hypotheker (3,91), Triodos (3,90) en Brand New Day (3,89). Wat volgens de onderzoekers opvalt is dat een aantal partijen zeer specifieke keuzes maakt in hun positionering. Zo zjin ASN Bank en Triodos gericht op duurzaam bankieren, terwijl RegioBank juist weer kiest voor de positionering van de lokale bank.
Tegelijkertijd scoren de grootbanken juist slecht. ABN AMRO eindigt met een 3,20 zelfs onderaan, terwijl ING (3,22) het net iets beter doet.
“Hoewel deze partijen behoren tot de grootste banken in Nederland laat de positionering te wensen over”, leggen de onderzoekers uit. “De partijen verliezen het voornamelijk op onderscheidende waarde. In tegenstelling tot ASN Bank, Triodos en RegioBank richten deze banken zich onvoldoende op een unique selling point.”