Vijf operationele uitdagingen voor Britse financiële instellingen in 2024

17 juli 2024 Banken.nl 5 min. leestijd

Met de komst van verschillende populaire generatieve AI-tools beleefde de Britse bankensector vorig jaar een van de meest ingrijpende ontwikkelingen in zijn recente geschiedenis. Wat zijn dit jaar de belangrijkste operationele uitdagingen voor Britse financiële instellingen? En hoe kunnen ze hier het beste mee omgaan? Experts van Thomson Reuters Confirmation lopen langs vijf cruciale uitdagingen.

Eerst nog even terug naar AI. De brede omarming van de innovatieve technologie vormde voor de financiële sector meteen ook het startschot voor nóg meer investeringen in AI. Ook leidde het tot verder oplopende concurrentie, waarbij banken elkaar willen aftroeven door zo goed mogelijk in te spelen op de vele kansen die AI biedt.

De definitieve doorbraak van AI werkt dan ook nog volop door in het nieuwe jaar. Andere – vaak gerelateerde – thema’s die in 2024 de boventoon voeren zijn data en digitale transformatie, werving en behoud van technologisch personeel en hervormingen in de regelgeving.

Ondertussen zorgt de wereldwijde toename van cyberaanvallen dat cybersecurity en de noodzaak van een robuuste verdediging tegen fraude, privacyschendingen en desinformatie vol in de schijnwerpers is komen te staan.

1: De verschuivende grenzen van AI en automatisering

Kristalina Georgieva van het IMF schatte onlangs dat 60% van de banen in hoogontwikkelde economieën te maken krijgen met AI. Door deze enorme schaal van potentiële verandering reikt de uitdaging van het omgaan met AI-strategieën en -kansen veel verder dan het werkterrein van IT-afdelingen.

Vooral Chief Operating Officers (COO’s) moeten digitaal en AI-geletterd worden, zich bezighouden met het bijscholen van het personeel en een cultuur van innovatie bevorderen. Dit zijn stuk voor stuk taken die zorgvuldige planning en uitvoering vereisen.

In deze context is het vinden van de juiste balans tussen automatisering en menselijk toezicht cruciaal. Volgens Hult International Business School hangt dit af van “het correct identificeren van de bedrijfsdoelen en op te lossen problemen”.

Voor financiële instellingen in het Verenigd Koninkrijk omvat dit het onboarden van nieuwe klanten, het uitvoeren van Know Your Customer-controles en het ontwerpen van chatbots op basis van natuurlijke taal en gedragsdata.

2: Concurreren op datagedreven digitale transformatie

Om de voordelen van AI en automatisering te benutten, moeten organisaties zich richten op het verzamelen van schone, uitgebreide data. Het efficiënt beheren van data-assets is ook een centraal onderdeel van vele andere aspecten van digitale transformatie, zoals het toepassen van data-analyses en het integreren van verouderde systemen.

De voortgaande opkomst van open banking introduceert verdere concurrentie- en samenwerkingsmogelijkheden voor Britse financiële instellingen. Ze kunnen bijvoorbeeld samenwerken met fintechs, of juist hun eigen innovatieve oplossingen ontwikkelen. Forbes verwacht dat dit een belangrijke trend zal worden “naarmate we ons meer bewust worden van het belang van inzicht in wie onze gegevens heeft en wat ermee gedaan wordt”.

3: Het oplossen van het tekort aan technologisch talent

Waar andere sectoren een daling van het aantal vacatures melden, verwachten we dat het werven en behouden van technologisch personeel ook in 2024 een flinke uitdaging zal blijven.

Een mogelijke manier om hiermee om te gaan is het omarmen van managed services. Een andere is het ontwikkelen van een strategie om veelgevraagde vaardigheden te werven en het personeel voortdurend bij te scholen om gelijke tred te houden met evoluerende technologieën.

In samenwerking met HR en andere afdelingen moeten COO’s ervoor zorgen dat de organisatie en cultuur voldoen aan de behoeften van bestaande en potentiële nieuwe medewerkers. Denk bijvoorbeeld aan flexibele tijden en locaties, een divers personeelsbestand, voortdurende opleidingsmogelijkheden en oog voor duurzaamheid.

4: Voldoen aan nieuwe regelgeving en omgaan met nieuwe risico’s

Bij Thomson Reuters zijn we ons er terdege van bewust dat de integratie van AI in de financiële sector complexe juridische en compliance-uitdagingen met zich meebrengt, wat privacy, grensoverschrijdende datastromen en naleving van regelgeving zoals de GDPR cruciaal maakt.

Andere aspecten van nieuwe wetgeving, zoals de openbaarmakingsvereisten inzake duurzaamheid van de Financial Services and Markets Act 2023, betekenen dat Britse financiële instellingen ethischer en inclusiever moeten zijn en blijk moeten geven van een oprechte betrokkenheid bij ESG.

Ook het implementeren van effectieve risicomanagementstrategieën is een voortdurende zorg. Om deze uitdagingen het hoofd te bieden, moet de COO samenwerken met verschillende stakeholders, waaronder regelgevingsdeskundigen, IT-afdelingen en risicomanagementteams.

5: Verdedigen tegen cyberdreigingen en andere potentiële rampen

Gartner voorspelt dat de uitgaven voor beveiliging en risicobeheer in 2024 “in totaal $215 miljard zullen bedragen, een stijging van 14,3% ten opzichte van 2023”. Het is dan ook essentieel dat financiële instellingen prioriteit geven aan robuuste rampenplannen, mechanismen voor noodherstel en maatregelen op het gebied van cyberbeveiliging en fraudebestrijding.

In veel gevallen is samenwerking met gespecialiseerde derden de juiste manier om operationele veerkracht na te streven. De COO’s van financiële bedrijven onderzoeken daarom oplossingen zoals het Confirmation-platform, dat onze vele Britse financiële klanten bescherming biedt tegen het toenemende risico van financiële fraude.

Dit artikel is geschreven door Thomson Reuters Confirmation, een digitaal platform en wereldwijd netwerk voor het bevestigen van financiële gegevens. Het bedrijf helpt auditors, bankiers, advocaten en bedrijven over de hele wereld efficiënter te werken, de waarheid in financiële gegevens te vinden en fraude te detecteren.