ABN AMRO lanceert Gesprek Check

11 oktober 2024 Banken.nl 1 min. leestijd

Om het oplichters moeilijker te maken heeft ABN AMRO een online hulpmiddel in zijn app toegevoegd, waarmee klanten kunnen controleren of ze ook daadwerkelijk een medewerker van hun bank aan de lijn hebben.

Oplichtingspraktijken zoals (bank)helpdeskfraude, waarbij een crimineel zich voordoet als bankmedewerker, worden helaas nog altijd niet even vaak herkend. Onderzoek van ABN AMRO toont bijvoorbeeld aan dat ruim een kwart van de Nederlanders nog altijd niet volledig op de hoogte is van wat een bank nooit aan haar klanten vraagt.

Om die reden introduceert ABN AMRO de Gesprek Check. Met deze nieuwe functie kunnen klanten van de bank, als ze dat willen, zelf zien of ze echt iemand van de bank aan de lijn hebben en geen mogelijke fraudeur.

Belangrijke behoefte

“Een adviseur van ABN AMRO die met een particuliere klant belt, plaatst op dat moment een bericht in Internet Bankieren of in de ABN AMRO-app van de klant”, legt Jorissa Neutelings (Chief Digital Officer bij ABN AMRO) uit. “Via die twee kanalen kunnen klanten vervolgens een pop-up zien met de bevestiging dat ze inderdaad met iemand van de bank spreken.”

“Dat is een mooie extra manier waarop klanten op een autonome manier meer controle kunnen inbouwen bij hun bankzaken”, vervolgt Neutelings. “Het voorziet echt in een belangrijke behoefte.”

De Gesprek Check is alweer het zesde veiligheids-wapen waarmee ABN AMRO-klanten zichzelf kunnen beveiligen. Eerder introduceerde de bank de daglimiet, de paslimiet, pushberichten, het betaalprofiel en het spaargeldslot.

Net als bij de andere vijf hulpmiddelen, wordt er bij deze nieuwe tool ingezet op de autonomie van de klant. ABN AMRO biedt de zes veiligheids-hulpmiddelen aan als handvat, maar klanten kunnen uiteindelijk zelf kiezen óf en hoe ze deze gebruiken.