In mijn eerste column gaf ik een eerste inkijkje in het traject van iDEAL naar Wero, het nieuwe Europese betaalsysteem onder de vlag van EPI. Vandaag wil ik het hebben over een cruciaal onderdeel binnen dit project: de unieke betaalculturen die Europa rijk is, en hoe we borgen dat we een product creëren dat in verschillende landen, met eigen betaalgewoontes, het beste aansluit bij de wensen van consumenten, banken, payment providers en retailers.
Een Tikkie? In het buitenland hoef je er niet mee aan te komen
Europa is op veel manieren verbonden, maar op het gebied van betalingen zijn er belangrijke culturele verschillen en verschillende stadia van digitale vooruitgang. Zo zijn Nederlanders dankzij de introductie van Tikkie gewend aan het gebruik van betaalverzoeken voor het splitsen van rekeningen. Doodnormaal, denken wij. Maar daar hoef je in Frankrijk, of zelfs België, niet mee aan te komen.
In plaats van een verzoek te sturen om geld te ontvangen, is het daar gebruikelijk dat de ander een betaling doet. Een voorbeeld van een klein, maar wezenlijk verschil tussen landen waar we rekening mee moeten houden bij het maken en lanceren van Wero.
Verschillende stadia van digitalisering
Naast culturele verschillen bevindt Europa zich ook in verschillende fases van digitalisering. In Nederland hebben we dankzij iDEAL al een stevige basis voor digitale betalingen. In Frankrijk maken consumenten sinds enkele jaren gebruik van Paylib, dat vergelijkbare mogelijkheden biedt voor het overmaken van geld tussen consumenten, al ontbreekt daar de betaalverzoekcultuur zoals wij die kennen.
In Duitsland is de situatie anders: daar gebruikt men grotendeels PayPal voor online betalingen. Deze verschillen vragen om een benadering waarin Wero enerzijds inspeelt op bestaande gewoonten en anderzijds nieuwe Europese standaarden neerzet die toegankelijk zijn voor alle landen.
De bouwstenen van Wero: luisteren en vertrouwen
Om al deze betaalculturen, gevoeligheden en lokale features samen te brengen in een product dat voor iedereen een verbetering is, zijn we nu vooral aan het luisteren. Elke week hebben we meetings met retailers, consumenten en banken uit alle deelnemende landen. Om te horen wat hun zorgen en wensen zijn, en soms om hen te laten zien hoe het er over de grens aan toegaat. Dat gaat soms gepaard met een beetje vuurwerk, maar zorgt ervoor dat we met (kleine) stapjes steeds meer naar elkaar toe groeien.
Vertrouwen is de hoeksteen van elk betaalsysteem, en dat geldt zeker voor een systeem dat zich op heel Europa richt. Net zoals iDEAL in Nederland altijd heeft gestaan voor veiligheid en betrouwbaarheid, zal Wero straks hetzelfde vertrouwen wekken in de breedte van Europa. Daarbij streven we naar een propositie die minimaal gelijkwaardig is aan iDEAL in Nederland – en zelfs beter. Dit vraagt om geduld en het vermogen om open te staan voor verschillende perspectieven en gewoontes.
Of onze inspanningen erin gaan resulteren dat je uiteindelijk een Fransman een betaalverzoek kan sturen zonder dat het opgetrokken wenkbrauwen oplevert weet ik niet, maar Wero gaat absoluut Europees betaalgemak vergroten.