Een unieke mijlpaal voor ING. De oranjebank heeft bekendgemaakt dat zijn mobiel bankieren app de grens is gepasseerd van zes miljoen gebruikers.
Het gebruik van de app blijkt populair bij alle leeftijdscategorieën. Opvallend genoeg zijn het de 66-plussers die het afgelopen jaar de grootste stijging hebben doorgemaakt; al met al kwamen er in 2024 maar liefst 80.000 van hen bij die de app zijn gaan gebruiken voor hun bankzaken.
Net als bij andere leeftijdscategorieën, gebruiken logischerwijs ook 66-plussers traditionele methode zoals Mijn ING (web), SMS Tan of Scanner steeds minder.
Daarnaast blijkt uit de cijfers van ING dat klanten gemiddeld zo’n 7,7 miljoen keer per dag in de app inloggen, wat neerkomt op zo’n 240 miljoen keer per maand en 2,8 miljard keer per jaar.
Volgens de oranjebank zijn er verschillende triggers voor klanten om hun app meerdere keren per dag te checken. Op nummer één staat gewoonte en soms uit verveling, opgevolgd door te verwachten inkomende of uitgaande transacties checken, een saldocheck voor het winkelen of specifieke acties zoals geld overmaken of een betaalverzoek verzenden.
Makkelijker maken
“ING zet zich in om iedereen digitaal mee te kunnen laten komen, omdat we geloven dat digitaal bankieren het doen van bankzaken makkelijker maakt”, legt Marijn Janssen (directeur Dagelijkse Bankzaken bij ING Nederland) uit.”
Janssen benadrukt daarbij dat ING het belangrijk vindt dat iedereen kan profiteren van de digitale oplossingen die de bank biedt en zijn klanten graag helpt bij het wegwijs maken van het gebruik van de app. Zo stipt hij aan dat er vorig jaar ruim 100.000 klanten na een bezoek aan een ING Servicepunten digitaal actief zijn geworden.
Samen Digitaal
Ondanks de indrukwekkende cijfers blijkt dat ongeveer één op de zes Nederlanders zich nog altijd niet comfortabel voelt bij digitaal bankieren. Er ‘niet uit kunnen komen’ en zorgen over de veiligheid ervan blijven moeilijk te beslechten barrières.
Om te voorkomen dat deze groep (digitaal) verder achteropraakt, heeft ING het Samen Digitaal programma in het leven geroepen. Dat betekent onder andere dat klanten zonder afspraak bij een van de 180 servicepunten verspreid door heel Nederland kunnen binnenlopen om samen met een door ING opgeleide medewerker aan de slag te gaan met de app.
Ook heeft ING een Samen Digitaal telefoonlijn ter beschikking gesteld waar klanten terecht kunnen met vragen specifiek over digitaal bankieren.