MarketResponse: Klanttevredenheid banken blijft achter

26 september 2014 Banken.nl 1 min. leestijd

De klanttevredenheid van banken blijft achter bij andere branches. Dit jaar laat de klanttevredenheid van banken een lichte daling zien ten opzichte van vorig jaar. Dat blijkt uit onderzoek van Marketresponse onder 4.300 consumenten.

Klanttevredenheid per branche

Marketresponse voert jaarlijks een online klanttevredenheidsonderzoek uit onder ruim 4.000 Nederlandse consumenten. Uit het onderzoek blijkt dat consumenten dit jaar iets positiever zijn over de klantvriendelijkheid van bedrijven dan vorig jaar. De bankensector is de enige branche die dit jaar een lichte daling laat zien in hun klanttevredenheid en zakken daarmee naar de laatste plaats in de ranking van sectoren.

 

De energie- en telecombedrijven, jarenlang de hekkensluiters in de ranking, maken de grootste stappen. Volgens MarketResponse zijn het met name de bedrijven in de energiesector die hogere scores laten zien op de 6 klantvriendelijkheidscriteria:

1. Wees beschikbaar als de klant daarom vraagt
2. Kom de belofte die je in reclame maakt, na
3. Doe niet moeilijk over formaliteiten
4. Geef je fouten toe en los ze op juiste wijze op
5. Val de klant niet onnodig lastig
6. Wees oprecht betrokken bij je klant

ASN Bank

Volgens het onderzoek is ASN Bank voor het vijfde jaar op rij de klantvriendelijkste bank van Nederland. De ASN Bank won net als in 2010, 2011, 2012 en 2013 in de categorie banken.

Top 10 

De ANWB heeft de verkiezing Klantvriendelijkste Bedrijf 2014 gewonnen. Tijdens een  evenement met als thema ‘Privacy en Big Data’ kwamen zij na een nek-aan-nek race met IKEA en Miss Etam als winnaar uit de bus.

De volledige top-10:

1.   ANWB
2.   IKEA
3.   Miss Etam
4.   Primera
5.   DA
6.   Douglas
7.   Etos
8.   bol.com
9.   Jumbo
10. de Bijenkorf