Ondanks de vele inspanningen om de diversiteit bij financiële instellingen te verbeteren wordt de financiële sector nog altijd gedomineerd door mannen, dat blijkt uit onderzoek van Oliver Wyman. Slechts 4% van de CEO's en 13 % van de topmanagers is vrouw. En deze vrouwen werken voornamelijk in topfuncties binnen Human Resources en Marketing. Posities die weliswaar een grote invloed hebben, maar die doorgaans niet leiden tot een functie in het bestuur.
Oliver Wyman onderzocht de verhouding tussen mannen en vrouwen bij meer dan 150 financiële dienstverleners wereldwijd. Zoals uit onderstaande tabel blijkt, bestaat slechts 13% van de Executive Committees (ExCo) uit vrouwen. Bij 35% van de onderzochte financiële instellingen bestond het managementteam volledig uit mannen.
Rolverdeling
Topvrouwen zijn voornamelijk te vinden in de HR (59%) – de enige rol die door meer vrouwen dan mannen ingevuld is – en Marketing (43%). In de ‘Chief’-functies zien significant meer mannen dan mannen. De CEO-en CRO-functies zijn voor slechts 4% van de vrouwen weggelegd en 8% van de CFO’s is vrouw. Vrouwen zien we nog het meest terug als COO binnen financiële instellingen.
Gebrek aan diversiteit
Vrouwen zijn dus dikwijls te vinden in HR en Marketing, en beduidend minder vaak in bestuursfuncties. Posities die weliswaar een grote invloed hebben, maar die doorgaans niet leiden tot een functie in het bestuur. Slechts 6% van de CEO’s van de bedrijven die zich in de Standard & Poor’s 500-stock exchange’ bevonden, hadden geen winstgedreven lijnfunctie voordat zij de bestuursfunctie bereikten – aldus het rapport.
Volgens Oliver Wyman is het huidige gebrek aan diversiteit slecht voor de sector. Michelle Daisley, Partner bij Oliver Wyman legt uit: "Diversiteit verbetert de besluitvorming, de prestaties , duurzaamheid, service en de winst op de lange termijn. Bedrijven met minder divers samengestelde management teams zijn minder in staat om problemen te zien vanuit verschillende invalshoeken. Dit is vooral belangrijk voor een sector die leidt onder schandalen en een slecht imago. Bedrijven zouden zich moeten ontdoen van stereotypes, zoals dat vrouwen verzorgend en empathisch zouden zijn, en daardoor zeer geschikt voor HR- en Marketingfuncties. In plaats daarvan zouden vrouwen aangemoedigd moeten worden om meer op winst gedreven rollen op zich te nemen.