Geld opnemen bij een pinautomaat met je smartphone in plaats van je bankpas. 750 pinautomaten van BMO Harris Bank zijn uitgerust met de Mobile Cash-functie, waarbij klanten snel via een nieuwe BMO-app op hun smartphone geld kunnen opnemen. Sneller en veiliger dan met een pinpas, stelt de Amerikaanse bank. De Belgische bank KBC biedt haar klanten al sinds vorig jaar de mogelijkheid om geld uit de automaat te halen met hun smartphone.
“Smartphones worden steeds meer het enige apparaat dat mensen gebruiken om hun leven te beheren”, zegt Connie Stefankiewicz, Head of North American Channel Strategy and Solutions van BMO Financial Group, in een recent persbericht. Digitalisering is in volle gang en dat heeft ook zo zijn impact op de bankensector. Stefankiewicz voegt toe: “Consumenten hebben steeds grotere verwachtingen als het gaat om digitale tools en diensten die ze worden aangeboden. Als het om persoonlijke financiën gaat weten we dat onze klanten hun financiële zaken via hun smartphone willen regelen.”
Mobile Cash pinautomaten
Als antwoord op de groeiende behoefte om bankzaken via de smartphone te regelen heeft BMO Harris Bank 750 van zijn pinautomaten uitgerust met de Mobile Cash-feature. Om gebruik te kunnen maken van de nieuwe functie moeten klanten eerst een nieuwe app van de bank op hun smartphone installeren. Na te zijn ingelogd kunnen klanten in de digitale omgeving van de applicatie ingeven hoeveel geld ze willen opnemen. Deze stappen kunnen al worden voorbereid voor de klant bij de pinautomaat in de buurt is.
Bij de automaat aangekomen kiest de klant voor Mobile Cash en – zonder verdere informatie in te hoeven geven – verschijnt er een QR-code op het scherm. De klant scant de code die de automaat identificeert aan de mobiele applicatie en direct komt het aangegeven bedrag uit de automaat rollen. Een aanzienlijk sneller proces dan het traditionele geld pinnen met een bankpas. BMO Harris Bank claimt dat het gebruik van de Mobile Cash-functie zo’n 15 seconden in beslag neemt bij de automaat, in tegenstelling tot de 45 seconden die een gemiddelde geldopname met een pas duurt.
Veiliger
Niet alleen is het opnemen van geld met de smartphone sneller, ook is het volgens de bank veiliger. Doordat er geen pinpas en –code aan te pas komen tijdens het opnemen loopt de klant geen risico geskimd te worden. Ook worden op de smartphone en in de app geen persoonlijke gegevens opgeslagen en bevat de QR-code op het scherm geen persoonlijke informatie. Wanneer de smartphones van klanten worden gestolen of kwijtraken worden zij wel aangeraden dit bij de bank te melden zodat de app en andere mobiel bankieren-functionaliteiten kunnen worden geblokkeerd.
BMO Harris Bank loopt voorop met zijn 750 Mobile Cash-pinautomaten en zal tot de zomer nog eens 150 pinautomaten uitrusten met de functionaliteit. In totaal heeft de bank zo’n 1.300 automaten verspreid over de VS. Doug Peacock, vice president en mobile banking hoofd voor BMO Harris gelooft dat andere banken snel zullen volgen. In december 2014 kondigde Wintrust Financial aan ook de mogelijkheid te ontwikkelen voor smartphone-geldopnames. Wintrust Financial is de beheersmaatschappij van 15 banken uit de Chicago-regio. BMO Harris Bank is een van de grootste banken uit Chicago.