Traditionele financiële dienstverleners verliezen meer dan $4 biljoen aan omzet en $470 miljard aan winst door de marktverstoring die nieuwe FinTech spelers veroorzaken. Dat blijkt uit een recent rapport van Goldman Sachs.
“De financiële sector wordt steeds socialer en democratischer terwijl de markt steeds meer verhuist naar online en geautomatiseerde diensten, waardoor tegelijkertijd consumenten meer invloed krijgen, de bestaande banken en kredietsystemen worden verstoord, en nieuwe markten worden gecreëerd. Dit gebeurt onder andere in de marktsegmenten ‘crowdfunding’, ‘wealth management’, ‘lending’, en ‘payments’", aldus Goldman Sachs over het rapport ‘The Future of Finance – The Socialisation of Finance’.
Onderzoek Goldman Sachs
De investment bank deed onderzoek naar wat zij zelf de ‘socialisatie of finance’ noemt – de zelfgekozen term voor de impact die technologie en veranderd gedrag hebben op de financiële sector. Volgens Goldman Sachs zullen de marktsegmenten crowdfunding, wealth management, payments en lending het meeste gaan profiteren van de veranderingen de komende tijd. Uit het onderzoek blijkt dat de traditionele financiële dienstverleners in totaal $4 biljoen aan omzet en $470 miljard aan winst zullen verliezen door de komt van nieuwe FinTech spelers.
Meest verstorend: Crowdfunding
Misschien wel het meest verstorende nieuwe financieringsmodel is crowdfunding. Volgens de bank geeft crowdfunding het volk de macht om direct te bepalen welke nieuwe producten ontwikkeld worden en welke niet. Volgens schattingen van Crowdfund Insider verdubbelde het totale financieringsbedrag door crowdfunding tussen 2011-2014 ieder jaar, naar een bedrag van $10 miljard in 2014. Daarvan was meer dan een half miljard afkomstig van het populaire crowdfunding platform Kickstarter. Goldman Sachs schat in dat de crowdfunding markt wel eens goed zou kunnen zijn voor $1,2 biljoen aan alternatieve financiering.
Wealth Management, Payments en Lending
Nieuwe spelers op de markt voor Wealth Management, betaalservices en peer-to-peer leningen grijpen hun deel van de markt door met online en digitale diensten in te spelen op de komst van de HENRY-generatie. HENRY, een term die Goldman heeft verzonnen, staat voor high earning, not rich yet – oftewel individuen met een hoog inkomen, maar nog niet rijk – en verwijst voornamelijk naar de millenials die nu actief worden op de arbeidsmarkt. Zij hebben een voorkeur voor vaak passieve, mobiele en geautomatiseerde platformen die transparant, simpel en ook goedkoop zijn. “Traditionele leenprocessen zijn over het algemeen persoonlijk, brengen veel papierwerk met zich mee, en kunnen ondoorzichtig zijn”, aldus de bankiers.