Europese retailbanken herstellen goed van de economische crisis. Zo zijn de inkomsten en kosten van banken in heel Europa nagenoeg terug zijn op het niveau van voor de crisis. De winstgevenheid van banken daarentegen ligt gemiddeld nog 15% onder het niveau van 2007. Dit blijkt uit het rapport ‘Retail Banking Radar 2012' van strategy consultancy A.T. Kearney.
In het rapport analyseert het adviesbureau de prestaties van de bancaire sector in de periode 2007 – 2012. Meer dan 40 grote retailbanken in 15 Europese markten zijn meegenomen in de studie.
"Het is gezien de lage rentestanden opmerkelijk dat de retailbanken er de afgelopen jaren in zijn geslaagd om hun inkomsten stabiel te houden" aldus Nathan Burgers, partner bij A.T. Kearney.
Inkomen (‘total income’)
Het gemiddelde inkomen van retailbanken is gedurende de crisis stabiel gebleven en ligt slechts iets onder het niveau van 2007. Banken hebben alternatieven gevonden om de daling in effectenhandel en in de verkoop van hoge marge investeringsproducten op te vangen, met name de inkomsten uit rente zijn toegenomen. Het gemiddelde verhult echter dat het inkomen van retailbanken in Italië, Portugal en Spanje en ook in de UK is afgenomen.
Winst (‘profit before tax’)
Waar de winst tussen 2007 en 2009 met zo’n 25 procent af nam laat deze sinds 2009 weer een voorzichtig stijgende lijn zien. Over de gehele breedte ligt de winst nog onder het niveau van 2007. Spanje en Portugal vormen een uitzondering op deze trend: sinds 2009 zit de winst van de retailbanken daar in een versnellende neerwaartse spiraal.
Download het rapport Retail Banking Radar 2012
Waarschuwing: bedrijfsvoering moet verbeteren
Ondanks de voorzichtig optimistische bevindingen van het onderzoek waarschuwen de consultants dat er ingrijpende veranderingen nodig zijn in de bedrijfsvoering van retailbanken om blijvend herstel mogelijk te maken. “Het feit dat Europese retailbanken hun kosten tijdens de crisis hebben weten te beheersen is indrukwekkend maar niet voldoende: De marges worden kleiner, de rente staat laag, risicovoorzieningen blijven hoog en de premiums voor herfinanciering lopen op. Gecombineerd met de aanhoudende economische onzekerheid in Europa moeten banken echt ingrijpende veranderingen gaan doorvoeren” aldus Burgers. “Waar kostenbeheersing en risicomanagement van groot belang blijven is het de hoogste tijd voor retailbanken om hun dienstverlening richting de klanten opnieuw in te richten. Dit omvat het over de gehele linie integreren van nieuwe technologieën en het vergroten van de dienstverlening en advisering buiten de traditionele kanalen. Dit is een belangrijke stap naar een nieuw bankingmodel met meer gestroomlijnde kanalen”.