ABNAMRO wint award met educatieve 3D jongeren game

23 april 2013 Banken.nl 1 min. leestijd

De 3D-game Control€ waarin Valerio Zeno de hoofdrol speelt, is beloond met twee PIRA-awards. De PIRA-award (Positieve Invloed door Reclame Award) is een initiatief van de Stichting Weet Wat je Besteedt (WWJB). Zij willen bedrijven uitdagen eerlijke communicatie-uitingen te produceren voor jongeren, zodat zij weloverwogen financiële beslissingen kunnen nemen. De 3D-game van ABN AMRO is winnaar in twee categorieën: Geldzaken en Digitaal voor de beste online campagne.

Zeno laat jongeren in de 3D-game spelenderwijs zien wat de voordelen én verantwoordelijkheden zijn van hun eigen bankrekening. Control€ bestaat uit vier levels waaraan telkens een educatief aspect wordt gekoppeld. Elke opdracht bevat een strikvraag. Als jongeren het spel foutloos doorlopen, wil dat zeggen ze in de basis klaar zijn voor een eigen bankrekening. ABN AMRO wil door middel van het spel ook ouders helpen om kinderen te leren omgaan met geld. Ouders beslissen uiteindelijk hoeveel verantwoordelijkheid hun kind aankan en kunnen instellingen van de jongerenrekening aanpassen naarmate het kind zich ontwikkelt.

Inspiratiebron voor andere partijen

Marijke Vos, voorzitter van de PIRA vakjury, die de genomineerden vaststelden: “In de vakjury hebben we veel discussie gehad over de kanshebbers. Het viel niet mee om campagnes te vinden die jongeren op een positieve manier – in financieel opzicht – beïnvloeden. Als voorzitter van de jury ben ik heel blij met de uiteindelijke winnaars. Ik hoop dat ze een inspiratiebron kunnen zijn voor andere partijen, voor toekomstige PIRA awards!”