Ruim 80% van de financieel adviseurs bereidt zich nog niet voor op de introductie van SEPA. Dat blijkt uit een inventarisatie van softwareleverancier ANVA onder 175 financieel adviseurs. Volgens ANVA onderschatten de financieel adviseurs de impact van SEPA en de voorbereidingen die nodig zijn om na 1 februari 2014 nog deel te kunnen nemen aan het betalingsverkeer.
Weinig financieel adviseurs al bezig met voorbereiding op SEPA
Vanaf 1 februari 2014 zal er geen verschil meer zijn tussen een internationale en binnenlandse betaling. Betalingen vinden vanaf dan plaats via een International Bank Account Number (IBAN). Het is van groot belang dat organisaties tijdig starten met de voorbereiding op SEPA, anders lopen zij het risico dat ze na 1 februari 2014 niet meer aan het betalingsverkeer kunnen deelnemen. Uit een onderzoek van ANVA blijkt echter dat nog geen 20% van de financieel adviseurs is inmiddels bezig met de voorbereiding op de nieuwe betalingssystemen. De meerderheid zit al wel in de oriënterende fase. Bijna een derde is nog helemaal niet begonnen.
Een vijfde verwacht binnen drie dagen voorbereid te zijn
Bijna alle ondervraagden (88%) verwachten geen problemen bij de overgang en denken dat zij op tijd klaar zijn voor SEPA. Een groot aantal zaken moet echter door ieder kantoor worden aangepast. Denk aan het aanpassen van het drukwerk en de gegevens op de website in verband met de nieuwe rekeningnummers, controleren of het huidige bankpakket de nieuwe standaard ondersteunt en het aanpassen van het machtigingsproces. Desondanks denkt bijna een vijfde van de respondenten dat de overgang op SEPA hen slechts drie dagen kost en ruim veertig procent denkt drie weken.
Jaap Carlier, programmamanager SEPA bij ANVA: ‘Hoeveel tijd de voorbereiding precies kost verschilt per kantoor, maar dat het een grote impact heeft is zeker. Denk maar eens terug aan de euroconversie. Financieel adviseurs hebben dus geen tijd te verliezen wat SEPA betreft. Er moeten belangrijke keuzes worden gemaakt; wel of geen nota’s en acceptgiro’s versturen, het facturatieproces in eigen beheer houden of uitbesteden en wel of niet overstappen op een betere bankrelatie? Kantoren die daar nu alvast goed over nadenken, lopen straks niet tegen een te lange doorlooptijd aan.’